söndag 27 januari 2008

Lilla företagsidén nr 1

Där jag bor finns ett garage som ser ganska övergivet ut.
Det har 4 stora portar (stora nog att köra in en buss).
I mitt tidigare liv (mitt spenderarliv) hade jag en sportbil. Har man det så måste man även ha ett garage att skruva i.
Jag vet hur svårt det är att komma över ett sådant, och hur dyrt det är att hyra det.
Marknaden är gynnsam på entusiast-garage-sidan :)

Jag och ett par kompisar delade ett garage där man kunde ha 4 bilar på förvaring och 2-3 bilar om man ville skruva.
Detta kostade oss 5600kr/kvartal. Det var ett kallgarage.
Jag tänkte att jag skulle försöka ta reda på vem som äger det garaget och se om det är möjligt att köpa loss det.
I så fall skulle jag hyra ut det till geniuna bilentusiaster, givetvis med lite marginal.

En sak som är bra med att ge sig in i entusiast-branchen är att folk är redo att betala mycket för att få hålla på med sin hobby.
Mat, hem, kläder måste man ha... Hobby har man för att man tycker det är skoj, det gör att man är beredd att betala mer för det också.
Nackdelen är väl att man blir konjunkturkänslig, man måste som sagt inte ha en sportbil...
Fördelen med sportbilar är att om man får tag på rätt kunder (medelålders med riktigt exklusiva bilar) så är de inte så känsliga för konjunkturen.

Jag ska försöka få kontakt med den som äger det och se om jag kan få köpa det eller hyra det.
Från vad jag kan skymta står det för tillfället ett par husvagnar där inne, men det ska väl gå att ordna :)

Vad tror ni om detta?

Blogged with Flock

3 kommentarer:

Poor me sa...

Det låter som en bra idé! Men kanske måste du kolla läget lite först och se om det finns någon som kan tänkas vilja hyra in sig.

Hur går det med rökningen? Eller snarare inte-rökningen ;)

Marcus sa...

Det är en svinbra idé! Har några kollegor som håller på och skruvar i bilar och jag hörde någon gång vad de betalade för ett dubbelgarage och jag minns att jag reagerade att det rörde sig om rätt mycket pengar. Men har man intresset så spelar det inte roll vad det kostar...

Bryggarn' sa...

Marcus, Poor me: Ja, givetvis får man sondera terrängen först. Det jag tänkte var att det är ju relativt underhållsfritt att ha garage. Inga trasiga toaletter eller spisar som går sönder.
För rökningen, se nytt inlägg.