onsdag 23 januari 2008

Pensionssparande

Jag sparar 1000kr i månaden i pensionsfonder.
På diverse bloggar runtomkring har jag läst att folk ifrågasätter pensionssparandets varande.
För min del är det ganska enkelt, det är ett sätt att skatteplanera hem 20% "avkastning" varje år.
(Detta bygger på att skattesystemet inte ändras radikalt de kommande 35 åren, men eftersom varken jag eller du har någon aning om vad som kommer hända så får jag utgå ifrån vad som finns att tillgå)

Jag tillhör kategorin som kallas höginkomsttagare (men jag ser det mer som högskattebetalare).
Detta innebär att jag för de sista slantarna jag tjänar betalar över 50% skatt.

Såhär tänker jag om pensionssparande:
Jag sparar 12000 kr/år (maxgräns 2008)
Av dem får jag tillbaka 6000 kr/år på skatten.
När jag går i pension kommer jag bara ta ut så att jag hamnar i lågskattebetalare-kategorin, alltså betalar 30% skatt.
En annan bra sak här: Samma regler gäller ju när man är pensionär, dvs de pengar jag i dagsläget betalar garanterade 50% för kommer inte bli hela beloppet även om jag går över högskattebetalartaket. 27500 (eller vad det är nu/då) kommer jag betala 30% för.

Ekvationen blir så:
Varje år sparar jag 6000kr i pengar jag får tillbaka på skatten.
När jag sedan tar ut mina 12000kr får jag 8400 för dem.
Min direktavkastning är alltså 20% (8400 + 6000 = 14400)

Min enda oklarhet här är: Vad händer egentligen när man plockar ut pengarna?
Säg att mina 12000kr är värda 21000 när jag ska ha ut dem, ska jag då först betala revinstskatt på 30% på 8.000 och sen inkomstskatt, eller är det bara inkomstskatten som gäller?

D.v.s
Från mina 21000kr på banken, får jag ut:
Reavinstskatt (på 9000) + Inkomstskatt = 12810kr eller
Endast inkomstskatt = 14700kr

Staten bjuder på följande:
- Avkastningen på skatten jag inte betalar just nu (avkastningen på mina 6000kr).
- Möjligheten att betala mindre skatt när jag väl vill ha pengarna (att bara ta ut så jag kommer under höginkomsten).
Fråga: Om man inte betalar reavinstskatt, så bjuder de även på hela reavinstskatten! Kan det vara så?

Ja, som ni ser har ja gett par hål i min kunskap, men ni kanske kan hjälpa till?


/Markus

Blogged with Flock

1 kommentar:

Miss Millionairess sa...

Nja, inte kan jag hjalpa till eftersom jag valt att lagga allt pensionsspar pa is tills jag flyttar till Sverige atminstone.

Dina utrakningar later ju helt klart logiska men vem sjutton vet?!