lördag 27 december 2008

Bok: The Warren Buffet way

Nu har jag plöjt igenom "The Warren Buffet way" av Robert G Hagstrom.
Boken var intressant och det är inte utan att man fascineras av Mr Buffets lyckade investeringar. Vissa säger att det inte längre går att hitta sådana guldkorn som Buffet gjort - att marknaden blivit för effektiv. Andra säger att det är inte någon skillnad då mot nu.
Ett som är säkert är i allafall att boken var väldigt intressant. Det var tre saker som verkligen fångade mitt intresse:

Det första var Buffets sätt att inte göra skillnad på om han köper delar av bolag (aktier) eller hela bolagen, det är samma sak för honom. Analyserna är de samma och besluten är de samma. Buffet gör inte en aktieanalys utifrån nuvarande kurs, han räknar fram hur mycket han kan tänka sig att betala för ett företag, sen ser han om priset just nu är lika med eller lägre än det han kom fram till. Annars är det inte värt att köpa. Det är inte alla som är så bensäkra i sina analyser :-)

Det andra som fastnade var att Buffet räknar fram något som han kallar för intristic value, det är (om jag förstod rätt) nuvärdet av alla framtida vinster för ett företag. Detta använder han sen som grund för sin analys. Tyvärr står det inte hur man räknar ut värdet, det hade varit intressant att veta. Jag kommer försöka forska vidare om det.

Det tredje var Buffets sätt att fokusera på företag som uppnått något som han kallar "franchisee status". Detta innebär att företaget har uppnått en väldigt stark position inom sitt gebit och att den positionen inte inom en överskådlig framtid kan hotas av andra företag. Andra företag blir helt enkelt bleka kopior. Tänk på Gilette och Coca Cola, vilka företag kan hota dem när det kommer till namnigenkänning eller att vara "number one" på det de gör?

Boken är intressant och det är ganska enkel engelska i den. Jag kan varmt rekomendera den för dem som är intresserade av Buffet och hans idéer.

Jag tänker plocka lite guldkorn ur boken som jag tar med mig i mitt investerande även om jag själv inte anser mig vara en renlärig value-investor.

God fortsättning på julen!

TTFN
Markus

Inga kommentarer: