onsdag 17 december 2008

Placeringsstratgi

Placeringsfilosofi

Relativavkastande förvaltning. Portföljen mäts mot ett index och inte efter absolut avkastning. Detta kan ändras när jag blivit skickligare på marknaden.

Inriktning

Handel i aktier på svenska marknaden, fonder på den globala marknaden samt penningmarknadfonder.

Ingen handel i köp-/säljoptioner eller terminskontrakt.

Portföljen ska vid alla tillfällen vara obelånad.

  • I portföljen får andelen aktier aldrig överstiga 80%, inkluderat rena aktiefonders värde.
  • Portföljen ska alltid ha minst 20% som likvida medel eller i räntebärande.
  • Andelen aktiefonder ska hållas runt 20% av portföljens värde.
  • Minst 80% av aktieinnehavet ska vara från Large Cap-listan för att minska risken för allt för volatil portfölj.

Mål

  • Portföljens utveckling ska överträffa OMX30 på årlig basis.
    Avstämningsdatum 31 dec.
  • Minst 2 böcker per halvår ska läsas om finansmarknaden eller företagsekonomi för att utbilda mig.
  • Denna strategi ska vara levande och omarbetas åtminstone 1gång per halvår.

System och modeller

En affär initieras

Så snart kapitalet på aktiespar-kontot är tillräckligt stort för att täcka ett köp. Kapital uppstår antingen via att en position avslutas eller via överföring av nytt sparkapital.

Setupen för att en ny positions ska få tas är att glidande medelvärdet för OMXSPI samt den tilltänkta enskilda aktien visar på positiv trend de senaste 20 dagarna via glidande medelvärde.

Varje nytt innehav ska föregås av studie av ur ett ”Graham-perspektiv” för att inte köpa allt för övervärderade aktier. Köp kan göras även om företaget inte går igenom en Graham-kontroll, men då ska det framgå att det är ett medvetet beslut. Företaget får inte misslyckas på fler än 2 av de 7 punkterna för att vara godkända.

För att ett köp ska göras ska det vara i linje med riskhanteringen nedan.


En affär avslutas

  1. Då den nått en punkt där 2% av portföljvärdet förlorats alternativt stop-loss har utlösts (se nedan).
  2. Då den vid revision varit den sämsta aktien under föregående kvartal och den har gått sämre än index.
    (Detta enligt allsvenska-modellen, se nedan)
  3. Då den träffar den framflyttade stop-lossen enligt ”tillsnävning” nedan.


Intial stop-loss

Samtliga aktier ska ha glidande stop-loss vilka följer aktiens kurs uppåt på ett bestämt avstånd men aldrig sänks. Mer om dessa här.

Beräkningen av stop-loss avståndet, vilket också är positionens totala risk R, är enligt modellen:

KK * RF * V = R

KK = Köpkurs, RF = Riskfaktor (=0.50), V = Volatilitet i % från avanza.se

Exempel:

Astra Zeneca stängde den 13/6-08 på 249.50kr, Volatiliteten de senaste 60 dagarna uppgick till 24.63.

249.50 * 0.50 * 0.2463 = 30,73kr

Risken för positionen blir då 30,73 kr/aktie (12,32%) och den glidande stop lossen ska följa kursen på samma avstånd.

Ett exempel från brinnande finanskris på en något volatilare aktie:

SSAB B stängde den 27/10-08 på 55.50kr. Volatiliteten de senaste 60 dagarna uppgick till 99,89.

55.50 * 0.50 * 0.9989 = 27,72kr

Här riskeras 49,95% av kapitalet, men då begränsas å andra sidan positionsstorleken så att totala risken (i kronor) inte blir för stor. Se kapitlet om positionsstorlek nedan.


Tillsnävning (exitstrategi)

Initiala kapitalrisken i en investering är R vilken beräknas enligt ovan (KK * RF * V = R)

Stoploss ska från och med kursen E = köpkurs + 2R snävas åt så att risken minskas till en hälften av tidigare risk. Detta är min exit-strategi, jag följer med tills det kommer en dipp som utlöser den snävare stoplossen.

Exempel:

Astra Zeneca, siffror från ovan

R = 30,73

E = 249.50 + 2*30,73 = 310,96

Från och med aktievärde 310,96 ska således stop loss snävas till ordentligt. Nya stop lossen ska följa kursen på avståndet

R * 0,5 = 15,37kr

nu är risken hälften så stor mätt i kronor jämfört med köptillfället, men bara 5,05% mätt i procent (ursprunglig risk var 12,32%). En avsevärd tillsnävning som ändå ger aktien möjlighet att fortsätta sin positiva utveckling.


Utveckling av stoploss

För att åskådliggöra resultatet av alla formler enligt ovan så har jag gjort en graf. Stop lossen för ett innehav som är inköpt för 100kr och med volatiliteten 25 skulle få följande utveckling.

Klicka för större bild.

Som ni ser ligger stop lossens triggerkurs fast på initiala värdet 87,50 vid en nedgång fram till dess aktien är tillbaka uppe i köpkursen på 100kr. Därefter följer den med på ett bestämt avstånd av 12.50kr fram till dess att vi når E=125kr. Efter 125 kr kommer stop lossen att följa med på ett betydligt närmare avstånd på 6,25kr.


Positionsstorlek

Ett enskilt innehav får initialt aldrig äventyra mer än 2% av kapitalet (säkras med stop-loss). Detta innebär att en positions storlek maximalt får vara:

S = (PV * 0.02 ) / (RF * V)

S = Summa, PV = Portföljvärde, RF = Riskfaktor (=0.25), V = Volatilitet från avanza i %.

Taget exemplen ovan skulle jag om vi för enkelhetens skull säger att jag har 100.000kr fått köpa positioner i bolagen ovan motsvarande:

AstraZeneca 13/6-08:

(100000 * 0.02) / (0.50 * 0.2463) = 16240kr.

Eftersom detta är mer än 12% av kapitalet begränsas posten till 12.000kr (Se Riskhantering nedan). Astra Zeneca är helt enkelt en för stabil aktie vid tillfället.

SSAB B 27/10-08:

(100000 * 0.02) / (0.50 * 0.9989) = 4004kr.

SSAB däremot är så volatil att positionsstorleken blir väldigt liten.


Allsvenskan

Vid varje kvartalsgenomgång undersöks aktiernas utveckling för senaste kvartalet. Om något av innehaven utvecklats sämmre än index under föregående kvartal ska det säljas av.

Om det finns fler än 1 aktie som uppfyller det kriteriet skall den som gått sämst säljas.

Har det under kvartalets gång utlösts en eller flera stop-loss sker inte den här gallringen vid kvartalsslutet.

Pengar som detta genererar ska omsättas i nya aktier så snart som möjligt enligt ovan.

Riskhantering

En enskild akite-/fondposition ska aldrig uppgå till mer än 12% av portföljens totalvärde. Undantag för penningmarknadsfonder göres.

Ingen enskild position får någonsin riskera mer än 2% av portföljens totala värde. Detta regleras med stop-loss enligt ovan.


Diversifiering

Aktiedelen ska bestå av minst 8 aktier fördelade på minst 5 sektorer.

Fondandelen ska bestå av ca 1000kr (+justeringar för KPI) Swedbank Robur Indexfond Europa per månad och resten i Skagen Global.

Nya aktier köpes in för ca 6000 - 10000kr för att ”känna på dem”.

Påspädning av kapital i tidigare köp ska ske då de visat på en tydligt uppåtgående trend eller där en sviktande kurs tydligt brutit trenden och är på väg uppåt igen enligt 20 dagars glidande medelvärde.

Taktik och rutiner

Portföljens tillskott i form av nysparande redovisas på bloggen en gång i månaden.

Alla ordrar köp som sälj ska redovisas och motiveras på bloggen. Inlägget ska taggas med köp eller sälj för att det ska vara lättare att följa.

Vid halvårsrevision mäts hur väl denna strategi har följts föregående halvår, detta redovisas i bloggen tillsammans med analys av innehaven.

Mål på års- eller halvårsbasis följes upp vid nyår och vid junis utgång.

12 kommentarer:

mydyingride sa...

Oj oj. Med den entusiasmen hoppas jag verkligen att du får alla dom där pengarna! *håller tummarna*

Anonym sa...

Ambitiöst, strukturerat och engagerat. Tycker allt ser logiskt ut. Det viktigaste är ju att du känner att varje regel känns rätt för dig och passar det synsätt du har på marknaden. Sedan är det också viktigt att delarna passar ihop. Jag har själv haft entry och exits som inte riktigt lirat, där jag haft en "trubbig" entrysignal med låg träffsäkerhet och en snäv exit. Ändringen jag gjorde var helt enkelt att tillämpa vidare exits. Konsekvens helt enkelt! :-)

Bra jobbat, jag ser fram mot att få följa utvecklingen!

Anonym sa...

Hej Markus

J-vligt intressant läsning. Att ha en plan och en strategi är en grundförutsättning för att lyckas. Kommer att följa din utveckling med stort intresse. God jul önskar Johan

Bryggarn' sa...

Tack så mycket för uppskattningen och glada tillrop!
Jag har lagt en hel del tänkande på planen och försökt väga in vad som passar mig.
Jag ska hålla er uppdaterade med vad som händer!

Anonym sa...

Skönt att läsa om någon som verkligen tänkt till kring sina investeringar...Man har ju nästan svårt att tro att det är samma person som skrivit dessa inlägg som den du beskrev när bloggen påbörjades! Keep up the good work! :)

Bryggarn' sa...

Anonym: Tack så jättemycket för de vänliga orden! Jag slås själv ibland av vilken fantastisk utveckling jag har haft på mina kunskaper om marknaden och värdepapper det senaste året. Men man blir ju aldrig fulllärd, nästa steg tror jag är att hitta en ordentlig kurs i ekonomi att plugga in. Typ FEK 1 + 2 eller så :)

Anonym sa...

Låter som en klok strategi. Jag hänger med på alla delar förutom följande:
"Setupen för att en ny positions ska få tas är att glidande medelvärdet för OMXSPI samt den tilltänkta enskilda aktien visar på positiv trend de senaste 20 dagarna via glidande medelvärde."

Varför har du valt exakt 20 dagar? Är detta en del av någon annan metod t ex Graham? Eller är det bara en uppskattning? Kan man sätta 30 dagar?

Tacksam för svar.

/Trogen

Bryggarn' sa...

Hallå Trogen anonym :)
Tack för kommentaren. Jag har valt 20 dagar för att jag tror att det kommer ge mig lagom många köpsignaler mot hur långsiktig jag är i innehaven. Om det visar sig vara fel så kan jag öka eller minska hur många dagar det är.
Jag tycker att lämpliga val kan var 10/20/50/100/200 beroende på hur långsiktig man vill vara.
Går man t.ex. på 200 dagar så får man nog bara ett omslag per konjunkturcykel.
Titta lite här så får du se hur "känsliga" de olika värdena är. Här är 20, 50 och 100 dMA utritat.

millionaire sa...

Tjenare! Har precis hittat hit till din blogg. Intressant strategi! Vilka aktier har du nu? (det kanske finns någonstans på din blogg??) Har du kommit på strategin själv, eller har du inspirerats av någon/några?

Jag är relativt ny i bloggvärlden och har nyligen börjat att spara seriöst. Vårt mål är runt 30 % av nettoinkomsten. Sedan några år har vi bara kunnat spara 1000 kr i månaden, men nu är vi uppe i 10 000 kr. Idag köpte jag Tele2 och Avanza.

Lycka till! mvh svenskmillionaire

Bryggarn' sa...

Hejsan!
Kul att du hittat hit! Strategin har jag utvecklat själv genom att plocka vad jag anser vara det bästa av både TA och FA. Sen har jag slipat den i omgångar med input från diverse håll, bland annat mina läsare.

För tillfället har jag Assa Abloy, Getinge, Hennes, Industrivärden, Investor, NCC, SSAB, TeliaSonera. Jag vill ha 2 aktier till, men har inte hunnit köpa de sista ännu.

På 10.000/månad går det snabbt när man sparar :)

/Markus

Nicko sa...

Mycket inspirerande läsning, kommer följa din blogg med stort intresse

Bryggarn' sa...

Nicko: Hej och välkommen! Det känns jättekul att kunna inspirera! Hoppas att jag kommer fortsätta med det!

//Markus