tisdag 30 december 2008

Först dåligt och sen bra SEB

Jag lånade nyligen 60.000kr hos SEB, en summa som jag vid besöket klart och tydligt kommunicerade att jag tänkte amortera bort så fort det bara går.
Jag hade ett bra förhandlingsläge och lyckades pressa ner räntan till 5.25%, vilket får anses som bra för ett lån helt utan säkerhet.
Den 23:e skickade jag ett meddelande på internetbanken och bad dem amortera 28.000kr på det lånet omgående.
Idag hade fortfarande inte något hänt så jag ringde upp telefonsupporten och bad dem att göra amorteringen. Det visade sig att SEBs "mailkorgs-medarbetare" hade 2500 mail i backloggen. Jag antar att många gör bankärenden över jul och att det är lite personalbrist på kontoren :-)

Dessvärre fick jag veta att vad jag tecknat var ett annuitetslån och att det inte gick att amortera på det som på vanliga lån. Av någon anledning hade säljaren på SEB, trots att jag vid flertalet tillfällen påpekade att jag tänkte amortera snabbt, lagt upp lånet på ett sätt som förhindrade just amortering.
När jag påpekade detta för säljaren på telefonsupporten sa h*n bara "du har ju skrivit under papprena..." osv. Jag sa att jag är fullt medveten om att jag har skrivt på papprena. Däremot var jag inte medveten om att man var tvungen att ta med sig en finansiell rådgivare när man gick till banken för att slippa bli pålurad produkter som inte var det man hade bett om att få.
(jag är själv ganska nöjd över den formuleringen :P )

Vad de kunde göra var att använda de 28.000 kronorna till att betala kommande ammorteringar. Yeah, right. Jag vill amortera nu, annars får jag ju betala ränteskillnaden mellan mitt sparkonto och lånet i onödan. Som svar fick jag veta att det var så det var, det gick inte att lägga om utan jag skulle få ansöka om ett nytt lån.

Då jag bad säljaren på kundsupport att skicka ut handlingarna för ett nytt lån svarade h*n att "då måste jag ju ställa alla frågor och ta en ny kreditupplysning" (lite väl lojt och ointresserat).
Jag svarade att det går så bra så, jag har tid (lite väl hurtigt och engagerat).
När vi började närma oss slutet på utfrågandet strulade det med säljarens dator och h*n bad att få återkomma. Det visade sig när jag frågade om räntenivån att säljaren på eget initiativ försökt lägga samma ränta men att h*n inte hade befogenheterna att göra det, det var det som var strulet. Det tyckte jag var snyggt i alla fall, att jag skulle slippa förhandla om räntan, för jag är inte i samma förhandlingsläge längre.

För tillfället väntar jag medan säljaren pratar med sin coach som förhoppningsvis har högre befogenheter.
Förhoppningsvis kan jag amortera beloppet någon gång under nästa vecka istället.

Jag vet inte vad som gick fel från början, det kan ha varit bara ett felklick i säljstödsapplikationen som gjorde att det blev annuitetslån, men det är otroligt frustrerande.
På det stora hela är jag väldigt nöjd med den support jag får av SEB när jag behöver dem oavsett om det är på kontoret, hos internetbank-mailen eller via telefonbanken.
Säljaren jag pratade med på telefonen har givetvis inte gjort felet från början, men tyvärr får även h*n en släng av det hela.

Sådär, nu har jag fått skriva av mig. Jag är kund och det ska inte bankerna glömma!

TTFN
Markus

3 kommentarer:

tinajo sa...

Ah, så irriterande! Jag hoppas det ordnar sig så du kan amortera bort det snarast möjligt, om inte annat får du väl påminna dem ännu tydligare om att det är de som lagt upp lånet fel...

Jag kan ju inte amortera som jag tänkt heller just nu - men det kan jag inte skylla på något annat än mitt eget dåliga minne... Har också SEB förresten och har alltid varit nöjd med dem, men tror att det nog mest beror på vilken bankman som man råkar få som kontaktperson. Vår gubbe är bra och krånglar inte i onödan, ger oss bra rabatter osv.

Anonym sa...

Som en liten not till detta kan jag säga att "En kund som amorterar är en dålig kund", alltså man kan inte dra sina amorteringsvilja inför banken som något positivt då det är räntan de tjänar pengar på. Helst vill väl banken att man ska ha lånet hela livet... :)

Bryggarn' sa...

Frisk Ekonomi: Jag såg det, störigt värre när man vill bli av med lånen! Hoppas det löser sig för dig också, men med resan för ögonen finns ju annat att spara till ;-)

Robert: Precis, men det var hur som helst mina intentioner, bra eller dåligt för banken :) Jag tror dock inte att de gjorde att annuitetslån av illvilja.