lördag 13 december 2008

KPI-höjning av rökkostnader

Nu har det gått drygt 11 månader sedan jag slutade röka och varje månad har jag sparat undan 1000kr. Detta tänker jag fortsätta med ett bra tag framöver och för att den 1000-lappen inte ska tappa köpkraft kommer jag mot slutet av varje år att justera den med ett ungefärligt KPI-värde.
För i år väljer jag 4% som ligger ungefär i linje med vad vi haft under året.
Det gör att nästa år kommer jag spara 1040kr varje månad i SEB Cancerfonden.

Jag vet inte om ett höftat KPI är representativt för hur mycket priserna på cigaretter ökat, men det får bli det värde jag använder framöver när jag ska höja sparandet.

Vad kommer dessa pengar vara värda om 10 år? Om 20 år? Det kan bli vansinniga siffror.
Om man räknar försiktigt med en avkastning på 5% som återinvesteras och en inflationstakt på 2% (Riksbankens mål) så har jag:
10 år 164 000kr
20 år 467 000kr
Till pension 1 400 000kr.

Vrider man upp prognosen till 10% avkastning och 3% inflation så blir siffrorna
10 år 214 000kr
20 år 844 000kr
Till pensionen 4 335 000kr.

“The most powerful force in the universe is compound interest - Albert Einstein
(compound interest är "ränta på ränta" för de som inte kan ekonomi-lingo på engelska :P )

TTFN
Markus

4 kommentarer:

Anonym sa...

4 335 000 kr :-) Det var inte dåligt. Har du fonden i en kp-försäkring så slipper du 30% i avkstn skatt också. Jag tycker det är roligt att ibland leka lite med olika ränta på ränta kalkylatorer som finns på internet.

Bryggarn' sa...

Finansgeniet: Ja, det är skoj att leka med ränta på ränta. Men det är ju alltid en massa "om" tyvärr :)
Idén med kp är inte dum, det ska jag absolut överväga! Tackar!
/M

Anonym sa...

Hejsan

Jag tror att du och dina läsare skulle ha stor glädje av ett Breakthrough to Success. Jag har några fribiljetter värda 1 200 euro styck och ger en superhelg i London eller Dublin.

Hör av er! Först till kvarn...

Hälsningar

Annelie Frank

Bryggarn' sa...

Annelie: Det låter intressant, jag har lämnat en kommentar på din blogg. Hoppas att vi hörs av!
/M