torsdag 25 december 2008

Budget 2009

När jag gick in i 2008 satte jag upp som mål att ha 100.000kr sparade vid slutet av 2009 (på 2 år). Ett litet tag in på året insåg jag hur enkelt det målet var för mig och reviderade det till att vara totalt 120.000kr sparade till slutet av 2008 (jag hade ca 21.000kr sedan tidigare). Det målet uppfyllde jag galant redan i November och i December gick jag över gränsen för 100.000kr sparade på ett år. Det är ju helt otroliga summor jag lyckats krama ur min ekonomi!
Här står jag nu och klappar mig själv på axeln, visst har jag varit duktig i år och verkligen lagt mitt krut på att spara pengar, men det finns alltid utrymme för förbättring!

Företag brukar ju i tidiga skeden vara så kallade tillväxtbolag, det innebär att man förväntar sig en ganska hög tillväxt i bolagen. Säg att man förväntar sig en tillväxt på 20% för ett sådant företag, låter det rimligt?
Markus som spara i stället för slösa är också i tidigt skede - jag kan också mer!
Inför 2009 tycker jag att en höjning av sparandet med 20% låter rimligt.
Så, sparandet för 2009 ska uppgå till 120.000kr för helåret, ett snitt på 10.000kr/månad.
Det är svindlande summor för mig, men klarade jag 100.000kr så ska jag bannemig klara av 120.000kr!
Majoriteten av pengarna kommer att gå till att amortera "lånet", men det är sparade slantar det också!

Det var sparmålen för 2009 det! Välkommen nya spännande år!

TTFN
Markus

Inga kommentarer: