måndag 29 december 2008

Reflektioner över året 2008

2008 har varit ett av de mest händelserika åren någonsin för mig, både ur positiv bemärkelse och ur negativ. Jag har gift mig, blivit morbror, blivit befordrad, fyllt 30 och sparat massor pengar vilket alla är fantastiska saker! Tyvärr har året även kantats av en väldigt svår familjesituation som fortfarande tynger mig dagligen.
Men, det är om ekonomi den här bloggen handlar så jag ska fokusera på det nu.

När 2008 började såg det ut såhär för mig:
Jag...

  • ... hade 77% av min portfölj i aktiefonder hos SEB.
  • ... hade precis börjat nosa på att köpa aktier (och ägde några få).
  • ... rökte ca 15 cigaretter om dagen.
  • ... hade startat bloggen för 14 dagar sedan och jag hade hunnit skriva 10 inlägg.
    Den var dock inte publikt tillgänglig då.
  • ... hade jag en förmögenhet på 21033kr
  • ... promenerade då och då för att motionera.
Förändringen har varit radikal, här är ett axplock att jämföra med:
  • Jag har en placeringsstrategi.
  • Portföljen är ungefärligt fördelad enligt min placeringsstrategi (20% likvid, 60% aktier, 20% fonder).
  • Jag äger aktier i 9 olika bolag och andelar i 2 olika fonder.
  • Jag är rökfri sedan den 12/1 2008, inte ett bloss har jag unnat mig.
  • Bloggen består nu av 237 inlägg.
  • Min förmögenhet är ca 90.000kr (avvakta bokslut).
  • Jag motionerar regelbundet på Wii Fit.
På det stora hela är jag en mycket mer harmonisk människa nu än för ett år sedan. Jag tar ansvar för mitt liv och känner att det utvecklas åt ett bra håll. Det känns som att jag styr mitt eget liv snarare än att jag är en bisittare som bara åker med.

Finansmarknaden fascinerar mig något otroligt. Trots att 2008 är ett av de mörkaste börsår som funnits har jag bibehållit mitt intresse och mitt engagemang. Att spara pengar och investera dem är otroligt stimulerande!
När jag nu blickar frammåt mot 2009 hoppas jag givetvis på ett bättre börs-år, men jag önskar inte bort det året som var. Det har lärt mig otroligt mycket. Visst har det kostat en del i förlorat värde, men på några års sikt är jag övertygad att de pengarna kommer ha betalt sig flerfaldigt.
Jag ser det som prislappen jag fick betala för att skaffa mig inblick i den komplexa finansmarknaden. Och, jag är betydligt förmögnare än om jag fortsatt i samma "bränn pengarna"-stil som jag hade tidigare.

Det jag känner inför framtiden är att jag skulle behöva mer grundläggande företagsekonomiska färdigheter. Jag har skaffat mig en bra bild av värdepappers-marknaden och har ganska bra förståelse för årsredovisningar och kvartalsrapporter, men jag saknar grunden.
Min förhoppning är att kunna läsa grundkurserna i Företagsekonomi som kvällskurser på något universitet, det tror jag skulle ge otroligt mycket.
Utöver det tänker jag fortsätta att utmana mig och pressa mig framåt så att jag hela tiden utvecklas som människa.

TTFN
Markus

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som att du på det stora hela har haft ett fantastiskt bra år, härligt!

Bryggarn' sa...

Ja, det måste jag säga. På det stora hela har året varit fantastiskt!
Tack för den initiala inspirationen förresten, vore det inte för din blogg hade jag inte varit där jag är idag med mitt sparande :)

Unknown sa...

Kul att dina strategier ger utdelning! Och tack för din intressanta blogg
//Balansekonom

tinajo sa...

Suveränt facit tycker jag - here´s to 2009! :-)