måndag 8 december 2008

Nya räntor från 10/12

Som förmodligen alla läsare av min blogg redan vet sänkte riksbanken räntan med otroliga 1.75% förra veckan. SEB som vid förra sänkningen inte gjorde några större justeringar av sina räntor tog till stora vinkelslipen och kapade sin rörliga bolåneränta med samma 1.75%.
Vi har inte hela vårt lån rörligt, men en del av det. Totalt kommer det göra en skillnad på ca 900kr per månad för oss. Ett väldigt välkommet tillskott i vår gemensamma ekonomi.

Jag kommer avvakta ett tag till, men om de längre lånen (med löptider på runt 5 år) drar sig ner mot 4% tror jag att det kan vara läge att binda upp lånen. Jag tror inte att vi kommer se så låga räntor som vi har nu de kommande åren.

Vad tror ni om räntorna framöver? Är 4% billigt på 5 års sikt? Hur resonerar din familj?
Jag vet att "det är alltid billigast att ha allt rörligt", men det handlar ju lite om hur gott man sover om natten också. Det är en sak att investera sparkapital som man inte behöver allt för snart i aktier och en sak hur man lägger upp sin privatekonomi.

TTFN
Markus

Inga kommentarer: