onsdag 31 december 2008

Bokslut 2008

Så var det slut, det värsta börsåret i Svensk historia tillika det första helåret jag varit intresserad av finansmarknaden. Det gäller ju att välja sin tidpunkt :)

På något sätt ska jag summera detta, jag börjar med att följa upp på vad jag skrev om framtiden vid förra bokslutet:

Framtiden
Jag är inte helt klar över hur jag ska göra under nästa år, men en sak är säker: Nästa år ska jag upp över 0%-gränsen.
Mitt mål ligger på att slå åtminstone OMX-index och det tror jag kommer gå upp 5-10% nästa år, alltså tillräckligt för att ta mig över 0%.
Jag kommer plugga ännu mer om hur man handskas med börsen för att sedan sätta upp ett regelverk och klara mål med mina investeringar. Lite som en affärsplan. Jag behöver ha tydliga regler för när jag ska sälja, varför jag ska köpa osv så att det inte blir så mycket känslor utan mer rationella affärer.
Vad gäller sparandet tänker jag hålla fast vid modellen som finns i första inlägget i bloggen.

Över 0%-gränsen kom jag inte, men det var väl inte realistiskt att göra heller. Detta mål satte jag ju med utgångspunkt i att börsen skulle gå upp 5-10% under 2008, den gick istället ner med -42%. Däremot har jag absolut slagit OMX-index. Min portfölj har minskat med 22.78% under året. Förutom det har jag en tydlig placeringsstrategi och jag har absolut läst böcker om börsen, ca 8-10 stycken. Modellen från första inlägget kom på skam när jag slutade röka, förutom det har jag sparat mycket mer än jag hade hoppats på att kunna göra.

Året i siffror:

Totalt sparat: 123.773kr
Total avkastning: -33.500kr (-22.78%)
Nuvarande förmögenhet: 90 273kr
Bästa innehav (vid årets slut): Kungsleden, +33.14%
Sämsta innehav (vid årets slut): SSAB, -50,29%
Fördelning:
Likvida: 20,75%
Fonder: 18,34%
Aktier: 60,91%
Botten:

I kronor, totalt: 26 november, -39 984kr
I procent, totalt: 28 oktober, -34,42%
Toppen:
I kronor
, totalt: 1 januari, -942kr
I procent totalt: 19 maj, -2,40%

Året i grafer (klicka för större bild)
Först ut kommer grafen som visar utvecklingen jämfört med antalet slantar jag har sparat. Här kan man tydlig se när finanskrisen blev akut, innan dess var det ganska bra korrelation mellan sparade pengar och investerat värde.
Nästa graf visar hur värdet på min portfölj förändrats procentuellt, med lite högre upplösning än ovanstående graf som bara visar månadssluten. Upphämtningen mot slutet av året har jag till stor del Kungsleden att tacka för.
Den sista grafen jag laddar upp visar fördelningen mellan aktier/likvida och fonder. Egentligen samma sak som finns beskrivet ovanför i siffror.
Framtiden
Inför nästa år har jag höjt ribban rejält, +20% på sparmålet till 120.000kr, vilket gör att jag ytterligare måste finslipa min ekonomi. Huvudfokus under 2009 kommer ligga på att amortera bort lånet jag tog tidigare i år på 200.000kr (för tillfället 173.014kr kvar). Förhoppningsvis har jag fått ner det under 100.000kr vid årets slut.
De aktier och fonder jag redan har kommer förvaltas enligt min placeringsfilosofi.
Jag kommer fortsätta att hålla mig rökfri framöver, nu är det snart ett helt år sedan jag rökte senast.
Ett annat mål är att komma ner till en matchvikt på ca 82kg. Under året har jag gått upp från ca 82 till att toppa runt 89 när det varit som värst. Mycket av vikten har tillkommit på grund av osunda nya vanor jag lade mig till med när jag slutade röka.
Karriärsmässigt har jag inga andra planer än att vara kvar där jag är och bli en riktigt bra chef för mina medarbetare.

Ja, tack och hej 2008. Välkommen 2009!

TTFN
Markus

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

reflektion kring din ekonomiska utveckling; som jag uppfattar det har du har en stop-loss taktik/strategi, positionsstorlek men du ligger back en bit mer än om du praktiserat dessa. Hur kommer det sig? Förutom att spara mer, hur kommer du se till att det du redan har sparat/investerat inte minskar i värde?

Nu är kan du säga att de senaste 25 åren har det hisotriskt gått upp och därmed kommer jag att ta hem eventuella förluster bara jag är kvar i marknaden.
Om det nu är så att vi har en förändring och vi kommer att se en minimal uppgång i index de kommande åren, ja i princip fram till det du vill gå i pension - hur ser du på din strategi?

"Plan for the worse, hope for the best"

Bryggarn' sa...

Hallå Anonym! Tack för initierade och intressanta frågor!

Angående utvecklingen så var en första draft till placeringsstrategin klar under slutet av Juni. Den hade jag igång fram till September då jag upptäckte att stoplossarna blev för snäva för vad jag ville uppnå med mina investeringar, sedan tog det till december innan jag fick nya placeringsstrategin på plats. Under tiden (inklusive oktober) har aktierna legat utan stoplossar.

I framtiden kommer min strategi säkerställa att det jag redan har sparat/investerat inte minskar allt för mycket i värde vid en enskild tidpunkt och över tiden kommer den se till att mina investeringar ökar i värde förutsatt att börsen fortsätter att utvecklas positivt (se nedan).

Om marknaden slutar att utvecklas positivt kommer jag sluta att placera där, i strategin står det att den ska revideras var 6:e månad vilket innebär att jag över åren kommer utveckla den, finslipa den och anpassa den till förändrade förutsättningar.

Mitt sparande är inte för något specifikt ändamål, varken hus, pension eller något annat. Vi får se vad de ska användas till :)

Jag hoppas det var svar på dina frågor, annars får du ställa fler!
/Markus

Anonym sa...

Hej!

När du säger att du slagit OMX index så undrar jag hur du tänker. Det är klart att förlusterna blir mindre totalt då du varje månad fyllt på i portföljen.

Det som är intressant att veta är ju hur din portfölj utvecklats i förhållande till index med en viss bestämd investering under en viss given tidsram.

Eller tänker jag fel?

Annars tack för en givande blogg!

Bryggarn' sa...

Hallå Anonym: Du har helt rätt. Min tanke är att över tiden kommer mängden pengar jag fyller på vara procentuellt obetydlig, men de första åren påverkar det förstås utvecklingen.
Jag har tyvärr inte tiden att räkna på den detaljnivå du efterfrågar.
Å andra sidan kommer min påfyllning varje månad att ligga mig i fatet om OMX vänder uppåt, eller hur? ;-)