fredag 2 januari 2009

Pensionsgenomgång

Vad vore väl bättre att börja det nya året med än att sätta sig och tänka på framtiden?
Åldersnojan når oanade höjder när man börjar gå igenom och se över sitt pensionssparande, men jag är i alla fall mogen nog att börja prata pension :)

Det ser ljust ut för min pension, det trillar in slantar från alla möjliga håll - inte minst från mitt eget pensionssparande på 1000kr/månad.

För att få en vettig översikt har jag använt mig av Min Pension, en riktigt bra tjänst där man kan slå ihop informationen om allt ens sparande. Från vissa pensionsbolag hämtas även informationen automatiskt vilket är väldigt smidigt. Tyvärr saknades Moderna Försäkringar i listan över bolag som man kan automatiskt uppdatera.

En snabb-kik på kurvan för OMX30 visar att både 20-dagars och 50-dagars MA är i positiv trend så jag passade på att röra om ordentligt i min ppm-portfölj. Ut med rubbet (diverse SEB-fonder som jag är missnöjd med) och in med
20% Simplicity Likvid (0,12% avgift)
40% Skagen global (0,73% avgift)
30% Avanza Zero (gratis)
10% HQ Tillväxtmarknadsfond (0,52%)
Kommentera gärna på fördelning eller fondval!

En störande sak är att e-legitimationen inte fungerar i Mozilla-baserade läsare så man blir tvingad öppna upp sin dator för allehanda hål genom att starta InternetExploader. Det tycker jag är riktigt dåligt, men det har inget med just Min Pension eller ppm.nu att göra utan felet ligger i E-legitimationen.

2009 ser ut att börja bra, OMX30 har klampat upp 1.72% hittils idag.

Ha det gott kära läsare så hörs vi snart!
TTFN
Markus

8 kommentarer:

Anonym sa...

För över ditt PPM till någon nätmäklare, typ Avanza så slipper du trassel med E-leg.

Då får du allt samlat på ett och samma ställe också, kanon tycker jag.

Bryggarn' sa...

Anonym: Jag hade ingen aning om att man kunde flytta över PPM-fonderna till någon annan mäklare, detta måste genast undersökas! Tack för tipset!

Anonym sa...

Jag använder Firefox(Mozilla) 3.0.5 och min e-legitimation fungerar, tex csn, collectum, bankID (testplats).
Däremot tar det ett tag från det att du tryckt på knappen till dess att webbläsaren "låser upp" typiskt 5 minuter. Om det är ett fel eller inte vet jag inte men under tiden kan du alltid göra annat, tex fila på din senaste Excelöversikt

Bryggarn' sa...

Anonym: Åfasen, det kan vara att jag är för rastlös. Tycker inte riktigt att 5 min är ok :) I IE går det på en gång. Excelöversikten behöver man iofs alltid fila på dock :-)

Anonym sa...

Man flyttar inte över sina PPM fysiskt så att säga men däremot administrationen av sina PPM pengar.

Tycker det är hur smidigt som helst nu när jag har allt samlat hos en mäklare.

Total översikt på mina PPM, min IPS, mina aktier och fonder under ett och samma konto, helt suveränt.

Bryggarn' sa...

Det låter ju riktigt smidigt. Det är så man vill ha det... Enda problemet är att om jag byter till Avanza bilr jag av med mitt 9kr minicourtage. Jag skulle iofs kunna ha aktier hos Aktiespar och resten hos Avanza.

Anonym sa...

Det här var nästan lite läskigt!

Såhär ser min fördelning ut

HQ Tillväxtmarknadsfond 10%
Simplicity Likviditet 50%
Skagen Kon-Tiki 5%
Nordea Kinafond 5%
Avanza Zero 30%

Inte riktigt samma, men nästan ;)

Tack för en läsvärd blogg.

Bryggarn' sa...

Mackan: Och inte nog med det, samma namn till på köpet!
Tack själv för att du läser bloggen ;-)