söndag 25 januari 2009

Ett udda kulturbidrag?

Aftonbladet skriver idag om Anna Odell som lurat sig till tvångsvård på psykiatriska akutmottagnigen - för konstens skull.
Frågan är hur frisk man är om man, för konstens skull, iscensätter detta och får upprepad tvångsbehandling med intermuskulär medicin. Helt otroligt och förbannat fräckt!
Inte nog med att hon spenderar mina och dina skattepengar på detta - pengar som ska gå till den vård vi hoppas på när vi blir sjuka - hon ser även till att personer som är självmordsbenägna på riktigt får vänta på vård på grund av hennes skådespeleri.
Det äcklar mig djupt att någon kan få för sig att göra något sådant här.

Varje år är det ramaskri i Linköping inför något som heter Novemberljus. Det går ut på att kommunen smyckar stadskärnan och gör den vacker med belysning så att man får gemytliga promenadstråk. Detta vill inte Linköpingsborna lägga några pengar på, "satsa på vården istället" heter det varje år.
Hur hänger detta ihop med första delen av det här inlägget?
Jo, Aftonbladet passar givetvis på att fråga om Svenska folket tycker att det är OK att missbruka vården för konstens skull. Till min stora förvåning tycker 9% av Svenskarna att det är helt ok att självmordsbenägna får vänta på vård och att deras skattepengar går åt till att tillfredsställa en galen estets sjuka böjelser. Hur kan 9% av Svenskarna tycka att detta är ok? Jag är förbluffad och förbannad!

Blä!
/Markus

6 kommentarer:

Anonym sa...

Konstnärinnan i fråga får dock fram sin poäng. Att psykiatrin uppenbarligen inte fungerar tillfredställande i det skick den är i. Att hon dessutom gjorde det på skattebetalarnas bekostnad tycker jag bara förstärker poängen om hur manipulerbart systemet är. Tycker du inte det skapar tankeställare för hur det tillexemel går till inom rättspsykiatrin..?

Ska man klaga på att skattepengar går åt till ondödiga syften kan man ju börja diskutera riktigt svarta hål, text varför prinsessorna viktoria och madeleine alltid ska ha nya klänningar till varenda varenda middag? Hur mycket slöseri är inte DET med skattepengar..

Konstnären handlade visserligen oetiskt men hon hade iaf en viktig poäng.

Anonym sa...

Bea: all kultur är ett stor svart ekonomiskt hål som inte bygger på tillgång och efterfrågan utan är något som alla betalar men är få förunnat (frivilligt oftast).

mydyingride sa...

Jag håller helt och fullt med... det där var ingen kul läsning.

Tycker 9,1% av svenskarna att annat missbruk av våra gemensamma resurser , genom bidragsfusk eller att dumpa PCB i östersjön, är ok om jag säger att det är konst?

Jag blir inte så upprörd över att det här kallas konst, för det begreppet innefattar även att kissa i sandlådor och att vandalisera innestan. Det är på ungefär samma nivå. Inte kul!

Anonym sa...

Men det är en omröstning på aftonbladet! Jag tror inte jag är den enda som alltid svarar tvärtom på deras kassa omröstningar.

Anonym sa...

Ni förstår er inte på konst det hör man ju... :P

Bryggarn' sa...

Jag har inte så mycket mer att tillägga än det jag skrev i inlägget. Om jag bajsar på en tallrik och går runt med den så tycker jag inte att det är konst, snarare konst-igt (fantastisk ordvits :P). Men detta är ju sjukare än så.
Jag tycker inte att det visar på brister i rättspsykiatrin, det visar på att det faktiskt går att få vård för psykiska problem i Sverige. Frågan är om de inte skulle låst in henne för gott.