lördag 3 januari 2009

Att amortera eller inte...

Lånet som jag tog tidigare i höstas består av 2 delar. Den större av dem (på 160.000kr) har en låg ränta på 4,025%. Lånet är amorteringsfritt så jag kan låta bli att amortera om jag vill.
För tillfället erbjuder Nordax Finans en sparränta på 5.75% (insättningsgarantin gäller). Det gör att jag kan få nästan 1.75% överavkastning på mina pengar jämfört med att amortera dem.
Eller:
Om jag hade 160.000kr hos Nordax Finans skulle scenariot se ut som:

Räntekostnader
160.000 * 4.025% = 6440kr/år
Ränteintäkter
160.000 * 5.75% = 9200kr/år.

Om jag kan skattereglerna rätt ger detta upphov till inkomst av kapital på 2760kr som jag måste skatta för. Kvar får jag 1932kr/år bara genom att inte amortera.
Så fort jag inte kan få tag på ett sparkonto med högre ränta än lånet är det ju bara att amortera hela beloppet! Synd att jag inte kan låna upp mer pengar med samma villkor :)
Så får det bli! Iväg med en ansökan omedelbums!

En tanke:
Du som har utrymme på era bolån och en ränta under 5.75%, varför inte låna upp 500.000kr (maxa insättnigsgarantin) eller hur mycket du får plats med i lånet och sätta in de pengarna hos Nordax Finans?
Säg att du har 3.5% ränta på bolånet nu, följande gäller då för dig:
Räntekostnader:
500.000 * 3.5% = 17500kr
Ränteintäkter:
500.000 * 5.75% = 28750kr
Du skulle alltså får 11.250kr (7875kr efter skatt) mer över i kassan per år. Eller drygt 650kr/månad efter skatt.

Tänkvärt? Felräknat?

TTFN
Markus

3 kommentarer:

Anonym sa...

Personligen skulle jag nog i detta läge då börsen står så lågt lägga allt mitt krut på att investera de närmaste kanske 1 - 2 åren lite beroende på hur börsen utvecklar sig. För att sedan när börsen börjat återhämta sig rätt ordentligt koncentrera mig mer på att amortera och mindre på att investera.

Dvs nu när det är billigt börsen, allt eftersom börsen blir dyrare amortera.

Men det är å andra sidan aldrig fel att vara skuldfri.

SparaKlokt sa...

Tanken med att låna mer pengar och placera i ett konto som har högre ränta än vad bostadsräntan är klockrent. På detta sätt får jag ner min egna bostadsränta till 2,6 %. Läs mer om hur jag räknat ut det i min blogg.

Bryggarn' sa...

Jakob: Ja, det är ju det där med att vara skuldfri som hägrar. Jag har ju som mål att min portfölj ska var obelånad och nu hamnade jag i en situation där det inte var möjligt med mindre än att jag avstod från en unik möjlighet. Så nu vill jag kämpa för att bli obelånad igen. Däremot skulle jag ju kunna samla på pengarna hos t.ex. Nordax Finans tills jag kan lösa hela lånet. Så länge jag anser det vara riskfritt förstås.

SparaKlokt: Ja, det är smart! Man måste bara tänka på riskhanteringen dock, se mer om det i mitt nästa inlägg :)