fredag 16 januari 2009

Swedbank är ännu värre

Ni som brukar läsa min blogg känner till strulet om amorteringen på mitt lån hos SEB. Det är ännu inte helt avslutat, men idag ska det handla om konkurrenten Swedbank.

Jag har vid några tillfällen i livet valt att göra affärer med Swedbank, alla dessa gånger har det varit otroligt frustrerande och lika så idag när jag behövde kontakta dem.

När jag och min Fru träffades hade hon sina slantar hos Swedbank och när vi köpte bil (registrerad på henne) blev det enklast att även ha finansieringen via Swedbank. När vi var där och tecknade avtalet blev vi även erbjudna en försäkring som vi tecknade.

För någon månad sedan sålde vi bilen och innan pappersarbetet var klart han det dras pengar för ytterligare en månad försäkring - pengar som vi givetvis vill ha tillbaka.
Då det gått snart en månad sedan vi sålde bilen tänkte jag att jag skulle ringa och höra mig för var pengarna var.

Jag kikade på hemsidan för Swedbanks försäkringsbolag Tre kronor där försäkringen var tecknad.
När jag ringde det numret som verkade mest rimligt hamnade jag hos någon Kundombudsman som genast kopplade mig vidare till Folksam. Detta var det enda trevliga samtalet med någon Swedbankpersonal i den här härvan.

Folksam berättade att de bara hanterade skadereglering och inte kunde svara på frågor om pengar. Då ringde jag till Tre kronors egen skadeanmälan (!?) för att fråga vart man skulle vända sig. Kortfattat och små-snäsigt ("vilken-idiot-han-är-som-inte-känner-till-detta"-stilen) fick jag veta att det var lokala kontoret eller telefonbanken som hade hand om det. Då fick det bli lokal kontoret.

Där hamnade jag i en växel. Telefonisten hade gått Swedbanks interna charmkurs som jag känner igen från samtliga jag har talat med inom företaget. Den är kort men kraftfull:

"Inled varje menig med en suck"

Repliken blev således: *suck* Välkommen till Swedbank.

Efter att ha förklarat ärendet för växeln samt beskrivit min jakt efter rätt nummer och de 3 föregående samtal sa växeltelefonisten:

*suck* Jag får väl koppla in dig till kontoret.

Äntligen inne tänkte jag!
Där fick jag prata med en tjej som nog var A-student i Swedbanks charmkurs samt hade tagit flera extrakurser för hon gjorde verkligen allt man kunde förvänta sig för att få mig att känna mig jobbig, påfrestande, oviktig och okunnig. Framförallt störde jag henne.
Hon försökte slingra sig med att det var telefonbanken som skötte sådana ärenden, hon sa att hon visste inget om det osv. Hon kanske satt upptagen med facebook?
Till slut fick jag henne att säga:

*suck* Jag får väl ta ditt nummer då och se om någon kan ringa upp dig idag.

Jag frågade förstås om jag kunde förvänta mig ett samtal idag, men då fick jag veta att det visste hon inte. Det var inte säkert att någon hade tid idag, de har ju andra kunder (och facebook?).

På det här sättet har det varit varje gång jag har haft med Swedbank att göra. En gång var jag inne på kontoret efter att jag hade råkat tvätta min digipass och ville beställa en ny. Den gången slutade det med att jag tömde och avslutade alla mina konton på stående fot och gick rakt över gatan till konkurrenten. Den minen hos hon som betjänade mig kommer jag aldrig att glömma! Jag borde ha lärt mig redan då, men sedan dess har jag trampat i Swedbank-klaveret ytterligare ett par gånger.

Hur kan en av Sveriges storbanker överleva med så genomrutten service-känsla?
Även om det har varit snurrigt med SEB senaste turerna så har jag alltid möts av trevliga människor som engagerat sig i mitt ärende. Jag har inte behövt jaga med ljus och lykta efter rätt nummer och aldrig någonsin hört en suck.
På detta är SEB eoner mycket bättre!

Det var det.
TTFN
Markus

(Tro det eller ej, men jag fick samtal tillbaka idag med ett:
*suck* du kommer få XXX kronor tillbaka i slutet av månanden.
Då var jag så upprörd att jag totalöverreagerade när jag sa:
Tack så jättemycket för hjälpen John Doe, så skönt att du kunde hjälpa mig med detta så att jag slipper gå och fundera på det framöver. Tack!)

7 kommentarer:

admin sa...

Haha! Varför ringde du inte telefonbanken? Eller är de lika entusiastiska där?

Bryggarn' sa...

Handen på hjärtat så ringde jag faktiskt telefonbanken, men av någon outgrundlig anlednig har min personliga kod gått ut.
Jag känner att jag har en lite "bad-streak" i kontakten med mina banker just nu :)

Anonym sa...

Vad håller bankerna på med?! Så där ska man inte behandla folk och absolut inte mot en kund!

Känner att jag blir lite frustrerad,ursäkta.

Har själv Swedbank men aldrig varit med om någon sånt här. Skulle det dock hända, då kommer jag göra som dig Markus. Ta pengarna och gå över till konkurrenten!

Stor eloge till dig som orkar stå ut med dem ;)

Anonym sa...

Ja, vad ska man säga? Du kanske skulle kontakta någon lite högre uppsatt på banken och uttrycka ditt missnöje med deras kundservice. Det de inte vet kan de ju inte heller inte göra något åt.

Sedan vad det gäller SEB:s kundtjänst tycker jag det kan varierar friskt även där, då även de har en hel del *suck* kärringar anställda... :)

Bryggarn' sa...

Destination miljonär: Visst är det fantastiskt? ;-) Skönt för dig att du sluppit det, jag har faktiskt varit med om detta på 3 olia kontor nu.

Anonym: Ja, det vore ju det korrekta, och SEB skulle förtjäna den ansträngningen. Swedbank vill jag inte lägga tiden på dock.

Auri sacra fames sa...

Likt destinationmiljonär så har även jag Swedbank. När jag var runt bland alla banker och diskuterade huslån för något år sedan så var de faktiskt de som gav mig bäst förutsättningar. Förutom swedbank var bara en annan bank av alla de banker som jag besökte som hade ett hyfsat förslag till upplägg på lån.

Värst av alla var Handelsbanken. När bankmannen presenterat sitt upplägg tog jag fram alternativen jag fått hittills och visade honom. Hans räntor och fördelning mellan bottenlån och topplån var inte ens i närheten av vad jag fått av de andra. När jag frågade om det här verkligen var det bästa han kunde erbjuda så utstrålade hela han att de inte var intresserade av mig som kund. Han svarade helt enkelt:
- Då tycker jag att du ska ta en av de andra bankerna.
Han lyckades verkligen få mig att känna mig oönskad och det var väl för att det var första huslånet och att jag inte hade likvida tillgångar.

Tänk att få klämma åt den personen i något annar ärende i framtiden! Jag stannar hos Swedbank så länge de sköter sig mot mig vilket de gjort i nästintill alla ärenden hittills!

Bryggarn' sa...

Auri sacra fames:
Tänka sig! Precis det bemötande du beskriver fick jag av Nordea och av Swedbank när jag var runt och förhandlade lån. Det är inget roligt alls.
Nordea sa:
"Du är nog inte vår typ av kund" och Swedbank sa "*suck* Vi får hoppas att ni får löneöknig". Detta trots att vi tillsammans tjänar mer än 3 snitt-månadslöner (snittet över riket).
Intressant hur olika man kan bli bemött av olika människor.