lördag 24 januari 2009

Sparande Januari 2009

Jag har varit på tjänsteresa hela veckan och det har verkligen gått i ett, men nu är jag tillbaka hemma framför min favoritdator och kan återuppta bloggandet :)

Det har varit svängigt på börsen under veckan och stora saker har hänt: Obama har tillträtt, Borg har föreslagit uppskjutna skatter och Ericsson slängde ur sig sin rapport "medan analytikerna fortfarande räknade på dollareffekten".
Jag har jobbat snudd på från morgon till kväll så jag har haft fullt upp med att hålla mig uppdaterad.

Medan jag var borta passade jobbet på att betala ut min lön och efter lite räknande nu under morgonen vet jag hur mycket jag kommer spara under Januari:

IPS 1000kr (räknas inte med i årsmålet)
SEB Cancerfond 1040kr
Amortering på lån 10110kr

Totalt sparar jag 11.150kr den här månaden (som räknas med) vilket är 1150kr över den takt jag måste hålla för att nå mitt mål på 120.000kr sparade under året. Det känns skönt att öppna året med ett så starkt sparande!

Jag är fortfarande rökfri och den uppmärksamme läsaren ser att jag har nu höjt sparandet i SEB Cancerfonden med 4% för att justera för inflationen.

TTFN
Markus

4 kommentarer:

SparaKlokt sa...

En fråga bara, varför amorterar du så mycket på lånet nu när det är så lågt?

Det finns väl andra alternativ som är bättre.

Bryggarn' sa...

SparaKlokt: Hallå! Skarp iaktagelse ;-) Jag har en mindre del av lånet som har 5.25% ränta, det vill jag amortera bort. Efter det sparar jag hos t.ex. Bluestep istället då det ger så pass mycket högre ränta än den andra delen av lånet (som är runt 4%).

Thodan sa...

Imponerande! Får man fråga hur mycket du tjänar efter skatt som lyckas spara över 10k i månaden?

Bryggarn' sa...

Thodan: Jag tänker inte ge några exakta summor, men jag tjänar bra. Jag snålar inte, men jag slösar inte heller. Efter räkningar och mat ger jag mig 3000kr/månad att leva på som jag kan slösa på kläder eller annat. Med det levnadssättet blev det den här månaden 10k över för mig.