fredag 2 januari 2009

Aktiesparklubb

Jag har en tid funderat på att dra ihop några goda vänner och starta en aktiesparklubb. Att man tillsammans analyserar bolag, sätter lite pengar i en gemensam kassa och sedan investerar den enligt medlemmarnas önskemål.
Tanken är att man startar med ett belopp, säg 2000kr/per person och sedan sparar säg 200kr/mån in i klubben efter det.
Det blir lite som en fond, fast medlemmarna är dess förvaltare.
Jag tror det skulle ge mig väldigt mycket att byta erfarenheter och åsikter med andra människor, man kanske ses en kväll varannan vecka eller så.
Idag har jag surfat runt lite på ämnet och hittade ett dokument (PDF) från aktiespararna som beskriver lite hur det går till. Intressant!

Är det någon av er läsare som startat en aktiesparklubb eller varit medlem i en som kan bidra med lite erfarenheter eller åsikter? All input är värdefull!

TTFN
Markus

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej.

Lite sent att svara på detta, men jag driver en aktieasparklubb med 11 medlemmar. Det hela är jätteenkelt med ex aktieinvest.

Vi satte 20 tkr var och sedan 500 kr per kvartal. Aktiesparklubben ska likvideras om 5år.

Hittills (startade i höstas) är vi upp 4%.

Bryggarn' sa...

Hallå!
Intressant att höra! Jag tror också att aktieinvest är vägen att gå för klubbar!
Och du, inläggen blir aldrig för gamla för att kommenteras :)

Hoppas det går rejält upp för er fram till likvidation!

/Markus

Anonym sa...

jag och min pokvän går också i tankarna att starta en aktieklubb och vi har börjat prata med lite folk som är intresserade. Så om du är intresserad får du gärna haka på för vi vill också hitta likasinnade att diskutera investeringar med.