lördag 17 januari 2009

Varför heter det dollar?

Ett lite off-topic-inlägg, men det handlar i alla fall fortfarnde om pengar :)

Många länder har egna valutor och därmed egna namn på sina valutor. Att Sverige, Norge och Danmark har liknande namn (krone vs krona) på sina valutor är ju inte så förvånande med tanke med den monetära union vi hade tidigare. Andra valutor heter yen, rubel eller forint.
En benämning som däremot går igen i väldigt många valutor är "dollar". Det finns US-dollar, Kanadensiska dollar, Australiensiska dollar, Hongkong dollar osv osv...
En fråga jag ställt mig är just: Varför heter det dollar.

Jag hittade en sida som gav en förklaring till detta ganska snabbt.
Det hela började 1519 i en by som hette Joachimsthal. Där började man trycka upp mynt och dessa fick namnet Joachimsthaler. Eftersom det är ett långt och krångligt ord blev förkortnigen snabbt thaler. Thaler känner vi som var med på historielektionerna igen ifrån Svenskans Daler (eller Riksdaler som var valuta innan ovan nämnda union).
Med detta i bagaget är det inte svårt att se att den anglifierade versionen av ordet blev dollar, tänk på det amerikanska uttalet som är nästan "daller". "That will be one daller, sir". Det är det Svenska uttalet dollar som förvillar, det borde heta Daler på svenska. US-Daler.

Att det blev dollar i USA och inte pund som kanske hade varit mer naturligt har förstås också sina förklaringar. Vad som däremot inte är fastställlt är varifrån symbolen för dollar ($) kommer, därom tvistar de lärde och förklaringarna är många. Men om detta och annan kuriosa får ni läsa själva på sidan jag hittade:

http://projects.exeter.ac.uk/RDavies/arian/dollar.html


TTFN
Markus

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja kanske lite off topic men inte ointressant för det, kul inlägg tyckte jag.

Bryggarn' sa...

Anonym: Tackar! Det är alltid skoj med lite kuriosa :)

Anonym sa...

Riktig intressant, för det där visste jag då inte :)