lördag 3 januari 2009

The Crash Course

Jag har nu avslutat sista kapitlet i The Crash Course, en videokurs som Cornucopia? rekommenderat.
Den täcker allt ifrån vad pengar är och hur de uppstår till hur världens arter håller på att gå under.
De som, liksom jag, följer Cornucopia's blog vet att den handlar mycket om USA's skuldbaserade samhälle och om peak oil osv. Den här kursen har liknande inriktnig.
Jag tycker att det var välspenderade 3h 20min (!!!) att titta igenom alla 20 kapitlen.
Det är alltid intressant med nya vinklingar på saker man trodde att man hade förstått.
Videon kan uppfattas på två olika sätt, antingen som en domedagsprofetia eller som ett wake-up call inför förändrade tider.
Hur man uppfattar det har nog med ens personlighet att göra.

Hur som helst: Se den, den är välgjord och informativ. Berätta gärna för mig vad du tyckte sen!

TTFN
Markus

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Har nu sett hela denna "kurs". Man blir lite rädd när man ser den. Det är ju i princip bara fakta som läggs fram, och min slutsats från denna fakta är samma som Chris; det är helt ohållbart. Som jag ser det kommer teknikutveckling kunna hjälpa en del, men jag är ganska säker på att det krävs både en minskning av jordens befolkning samt en sänkning av vår levnadsstandard inom de närmaste 20 åren om det inte skall bli kris.

Bryggarn' sa...

Hallå!
Visst är det skrämmande, men man ska nog inte dra för stora växlar på det heller. Visst är det fakta, men det är ju fakta Chris själv har valt.
Människan är fantastisk på att anpassa sig till nya förhållanden.
Men jag håller med Chris om att nästa 20 år kommer inte vara likadana som de förra 20. Jämför bara livet i stort t.ex. 1988-2008 mot 1968-1988, de båda 20 åren är inte heller speciellt lika :)