tisdag 9 december 2008

Ett medlemskort med varmt hjärta

Jag läste just ett pressmedelande från Axfood att Hemköp nu nått upp till sitt mål att 200.000 av deras kunder ska ha skaffat deras medlemskort. Detta är ju givetvis positivt, jag vet inte när målet skulle varit uppnått, men de säger att det var uppfyllt "långt före utsatt tid".

Men, det var inte detta som fångade min uppmärksamhet utan det var möjligheten att göra något gott för poängen:
Till Hemköps kort kan man aktivera att man donerar 0,1% av beloppet som man handlar för till SOS Barnbyar (det blir 10 öre per hundralapp) . Hemköp är inte sämre än att de matchar beloppet och också skänker 0,1%. Totalt blir det 20 öre per hundralapp som man handlar för som skänkes till välgörenheten.

So what kanske du tänker, men jag gillar idén med många bäckar små...
Säg att en genomsnittsfamilj handlar mat och hygienartiklar för ca 4000kr/per månad. Det innebär att familjen och Hemköp tillsammans skänker 8kr per familj och månad. Om alla Hemköps kortkunder är godhjärtade och aktiverar detta blir det 1.600.000kr/månad eller 19.200.000kr/år. Det är absolut inte jordnötter! (ursäkta direktöversättningen från engelskans peanuts).

Själv handlar jag dock mycket på Willys, ett annat bolag i Axfood-koncernen, men tycker att detta var väl värt att nämna!
Jahopp, med det sagt ska jag gå och lägga mig i badet!

TTFN
Markus

1 kommentar:

minna sa...

smart tänkt! Flera borde satsa på sånt här! =)