tisdag 15 april 2008

Annan mat

Jag skrev i en kommentar till Miss Millionairess att jag skulle göra lite roligare och nyttigare mat; sådant som jag inte alltid lagar. Hon hade gjort iordning ett gäng sallader som lät supersmaskens.
Sagt och gjort, detta har vi smaskat på sedan i söndags:

  • Grönsallad med fetaost och oliver. Som dressing till det hade vi en Feta och Oliv keso. Till det nybakade flerkornsbaguetter.
  • Dinkelpizza med skinka, tomater, feta och mer oliver :)
  • Dinkel-pannkakor gjorda med havremjölk istället för vanlig mjölk. (Skulle blivit crêpes, men fyllningen blev inget vidare)
Kommande smaskigheter är:
  • Röd linsgryta
  • Aubergin-gratäng

Dinkel-recepten har vi fått från Anna Skipper (programmet du är vad du äter). Jag har inte lagat på dinkelmjöl förut och jag måste säga att jag är positivt överraskad av hur gott det blir. Jag tycker att pannkakorna kunde mäta sig med vanliga pannkakor och pizzan blev till och med godare. Att det sen är riktigt nyttigt är ju bara en bonus :)

För er som aldrig testat kan jag varmt rekomendera att i alla fall ge dinkelmjölet en chans. Det blir riktigt gott och det känns fräscht och nyttigt!

Detta har inget alls med ekonomi att göra, men mat är livsglädje!
Lycka till i köket!

TTFN
Markus

P.s. Så less jag blir: Feta- och Olivkeso, Feta-och-oliv-keso, "Feta och oliv"-keso, fetaocholivkeso... Hur hade du skrivit? D.s.

Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Ah crepes! Det var en bra ide, ska genast prova. Och ar mycket intresserad av den dara aubergingratangen - beratta hur den blir pleeeease! Du har helt ratt, mat ar superviktigt, fy vad trist allt skulle bli utan god mat...;-)

Miss Millionairess sa...

Oj, glomde Feta- och Olivkeso hade jag valt, se finast ut.