måndag 14 april 2008

Stor karriärmöjlighet?

Idag var jag på intervju hos nästa företag.
Som jag skrev tidigare var även detta ett konsultföretag och jag hade känslan av att det kanske kunde sluta som hos det första; att det var svårt att hitta var jag skulle passa in i organisationen.

Från början kändes det som att mina faror skulle besannas, men efter ett tag började det låta intressant.
Företaget arbetar i ena änden av mitt kompetensområde; där jag har en del kunskaper, men det är inte mitt starkaste område.
Platschefen på kontoret här har diskuterat med VD och Styrelse om att bredda affärsverksamheten till att även innefatta "andra änden" av mitt område och fått GO på det.

Just nu behöver de utöka befintliga verksamheten med ca 7 personer och det var på den vägen jag trillade in i på intervju. Min profil tilltalade platschefen då jag både har rätt kompetens för att kunna göra de vanliga konsult-sysslorna men även har ett intresse för företagsamhet och ekonomi.
Som han sa: Jag söker egentligen inte den profil du har just nu, det är ren tur att att du sökte. Eller förresten, du sökte inte ens jobbet va? Det var rekryteraren som hittade dig? (jag bekräftar). Då har jag verkligen haft tur.

Han vill att jag ska arbeta 80% som konsult, i ett team med andra konsulter, för att lära känna kärnverksamheten. De övriga 20% ska jag använda till att utveckla företaget i den riktning han vill. Att lägga till ett nytt affärsområde i företaget.
Låter det inte förbannat spännande?
Inom 1-2 år ska den verksamheten vara på benen och jag kommer då vara chef över det affärsområdet på heltid.

Jag är helt klart intresserad, ska sätta mig någon kväll och gå igenom alla för och nackdelar. Kontentan blev att vi ska fundera lite på varsina kammare och komma fram till vad vi tycker. Men jag är 95% säker på att han kommer komma tillbaka med ett jobberbjudande.

Det kittlar verkligen i entreprenörstarmen att få bygga upp något sånthär. Vilken erfarenhet! Vilken rad att ha i CV:t! Samtidigt kan jag inte hjälpa att tänka på om jag kommer klara det eller inte... Jag blir verkligen nervös inför uppgiften, men det är väl bara sunt antar jag.
Vad tycker ni? Hur hade ni agerat om ni fått ett sånthär erbjudande? (det har jag ju inte fått ännu... men ändå).

Spännande dag...
Hjälp!
/Markus

Blogged with the Flock Browser

4 kommentarer:

Hulda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hulda sa...

Friskt vågat - hälften vunnet, heter det ju och en sådan chans kanske aldrig kommer igen. Jag är övertygad om att det man ångrar mest på sin ålders höst är allt det där man inte gjorde.
Inte vill du se tillbaka på ditt liv en dag och undra hur det hade gått om du antagit utmaningen?

Ibland måste man våga hoppa och se om vingarna bär. Skulle de inte göra det får man sikta in sig på något mjukt ställe att landa på - det finns många såna också :)

Bryggarn' sa...

Det är nog så... Jag kan nog faktiskt inte motstå den här chansen. Jag har listat för och nackdelar idag under eftermiddagen och det är massor + på nya tjänsten och massor - på den gamla. Bara två - på nya och två + på gamla.
Dags att byta antagligen.
Men först ska vi se att jag får ett erbjudande :)
Tack för de kloka orden Hulda :)

mydyingride sa...

Det låter ju jättespännande! Och du har låtit rastlös ett tag så det är nog som du säger, dags att tuffa vidare mot nya äventyr, kanske? :)