onsdag 16 april 2008

Investeringsstrategier

Jag har funderat länge på vilken strategi jag ska ha för mitt investerande.
Det finns antagligen lika många strategier som det finns investerare, men som med allt annat går det ju att kategorisera.
Egentligen tror jag inte att det viktigaste är att välja "rätt" strategi, det viktigaste är att välja en strategi som passar en själv ur tidsåtgång, kunskapskrav, tidshorisont samt riskbenägenhet. Det viktigaste med en strategi, om den följs, är att den hjälper en att kontrollera känslorna i investeringarna och ser till så att man inte "gifter sig" med sina innehav (om det nu inte är vad man vill).

I en bok jag nyligen läste (recension kommer senare) gav de förslag på 10 olika förvaltningsstrategier. Till den kan jag lägga 1 som de inte hade med. Nu gäller det bara att kombinera och fixa så att strategin passar mig just nu. Det går ju alltid att byta senare om man känner att strategin inte riktigt ger vad man har hoppats på. Här är strategierna och mina kommentarer:
(Om du inte orkar läsa allt detta så hoppa gärna till min egen idé av strategi i slutet på inlägget)

  • Aktiestinsen (Ej i boken)
    Köp aktierna, sälj dem aldrig, återinvestera utdelningen. (Fokus på högavkastande aktier)
    Detta är en tråkig strategi och den gör att man aldrig får göra av med sina surdegar utan de kommer man alltid att ha om inte företaget i fråga går i konkurs. Den har dock ett värde i att den är enkel att applicera och kräver ganska lite tankeverksamhet och inte skapar så mycket courtage.
  • Allsvenskan
    Ha t.ex. tre aktier, varje månad/kvartal/år säljer man den som gått sämst och köper en ny aktie istället. D.v.s. man petar ner en aktie till en lägre division och tar upp en annan. (Skalas som man vill med kanske 10-12 aktier där man byter de 2-4 sämsta)
    Denna strategi tilltalar mig i sin enkelhet och sin tydlighet. Det gäller dock att ständigt hitta nya aktier som man är sugen på. Har man lyckats optimera sin portfölj så man måste sälja även riktigt bra köp (för att det är det sämsta) så är det ju lite surt. Courtaget riskerar att bli stort här om man sätter för tighta revisionsintervall.
  • Indexfonder
    Satsa pengarna på i indexfonder.
    En riktigt tråkig strategi, utveckling enligt det index man valt (minus avgifter). I detta fall hade jag rekomenderat Avanza Zero (inga avgifter) eller XACT Bull (med hävstång). Detta är mest underhållsfria investeringsalternativet och kräver minst av den som investerar.
  • Gör en egen indexfond
    Köp motsvarande aktier för att täcka ett av börsens index. Om man köper de 12 största aktierna i OMXS30 täcker man nästan 75% av kapitalet i indexet. Lite skojigare än indexfonder samt att man slipper eventuella avgifter helt. Det är lite åt det hållet som jag har funderat som bas i min portfölj. Att köpa in ca 10 aktier i stora tunga stabila bolag. Jag har inte tänkt något speciellt index utan bara riktat in mig på bransch-fördelning och att aktierna ska vara Large Cap.
  • Den pilkastande apan
    Kasta dart/skjut luftpistol på tidningens börssida och investera efter resultatet.
    Detta är ett urbota dumt sätt att investera hela sin portfölj på, men jag kan se tjusningen i att krydda med ett wildcard. Eller kanske inte. Kasta 5 gånger och ta den mest attraktiva? Hur som helst är det en annorlunda approach men den passar kanske bättre på betsson?.
  • 100-regeln
    Begränsa vikten på aktiemarknaden efter principen 100 - din ålder. (60 år = 40% aktier, 20 år = 80% aktier)
    Detta har inte så mycket med hur man väljer ut aktier att göra, snarare hur man planerar för att använda pengarna. Den som sparar för pension kan säkerligen ha nytta av detta. Den som vill att barnbarnen ska ärva hela förmögenheten har ingen som helst vinning av att dra ner på aktierna efter ålder. Istället för denna regel bör man ha generell regel att flytta pengar till räntebärande som man kan behöva inom en överskådlig framtid.
  • Branch- och Länderfonder
    Gissa, vet eller räkna ut vilken bransch eller vilket geografiskt område som kommer gå starkt framöver och investera i fonder med samma fokus. Fördelen är att du slipper välja aktier själv. En nackdel är att det återigen är fonder (med avgifter). En annan är att om du tror att IT kommer gå starkt och köper en Teknologifond så kanske fondförvaltaren tror att Telekom är det som kommer gå bra och satsar fondens tyngd där. Eftersom jag vill undvika fonder är inte detta något för mig.
  • Följ insiders
    Självklart är att även högt uppsatta chefer har intresse av att tjäna pengar på börsen, annars hade de inte köpt aktier. Om man kikar hur de satsar och tar rygg har man ofta möjlighet till bra avkastning. Detta är en gammal goding. Enligt statistiken fungerar den bra. Jag tror inte att man ska handla aktier enbart baserat på vad insiders gör, men det bör helt klart vara med i beslutsfattandet om sälj- eller köporder. Använder man detta som enda urval kommer det ta tid att sitta och sammanställa informationen.
  • Förstå företagen
    Har du en exceptionell förståelse för ett företags business så utnyttja den. Det kan vara en sjuksköterska som ser ett ökande behov av en viss behandling och därmed köper aktier i företaget som gör medicinen.
    Även detta bör vara en naturlig del i analysen. Däremot kan det mycket väl vara så att marknaden aldrig fattar hur bra produkten är. Använd, men använd inte som enda kriterie tror jag är den sunda vägen att gå.
  • Teknisk analys
    Precis vad det låter som. Använd mönster, stöd och jämför helt enkelt diagram med varandra för att skapa beslut för sälj och köp. Vad företaget gör spelar ingen roll, allt finns i diagrammen.
    Jag kör själv ofta fattigmans-TA, men bara efter att jag har zoomat in på en aktie. Detta är ju en hel skola för sig och jag tror att jag är mer av en fundamenta-person. Men, en flukt på trender och stöd skadar ju aldrig :)
  • Satsa på tillväxtföretag
    Handla aktier på de mindre listorna i företag som har tillväxtpotential och som kan vara nästa decenniums H&M.
    Här gäller det att kunna sålla agnarna från vetet. När man köper in sig i tillväxtföretag som ännu inte blommat kommer man antagligen att bränna sig ganska många gånger. Det kräver även mycket tid i och med att varje detalj av företaget blir väldigt viktigt. Jag känner att jag inte har kompetensen att ge mig på något sådant.
Detta börjar bli ett väldigt långt inlägg, jag ska försöka komma till slutklämmen här.
För att skapa mig en egen strategi har jag tänkt såhär:
  1. Bygg upp en väl diversifierad portfölj på 12 aktier från Large Cap.
    Jag är någorlunda diversifierad iom att mina fonder är 25% av kapitalet, men än har jag bara 4 aktier. Här behöver jag utöka. Tänket ska vara lite åt "Skapa en egen indexfond" för att ha en väl diversifierad bas i portföljen.
  2. När 1 är uppnått kommer jag ju fortfarande att månadsspara. Min tanke är att tillämpa "Allsvenskan". Jag säljer 1 av mina innehav varje månad, lägger till månadens sparande och köper sedan in något nytt för hela summan.
    Skulle inget av innehaven förtjäna att säljas skjuts försäljningen upp till nästa månad och extrapengarna investeras i något befintligt innehav, eller lämnas likvida. Varje kvartal måste minst 1 innehav säljas. Detta gör att portföljens innehav omsätts på 1-3 år och att man gör av med "gamla surdegar" som inte bidrar till portföljens utveckling.
  3. När jag väljer aktier ska jag även undersöka insideraffärer
På detta sätt hoppas jag kunna generera en avkastning slår index sett över ett längre perspektiv. Med 12 aktier som liknar en indexfond kommer det (troligen) finnas aktier som utvecklas sämre än index, dessa borde säljas och istället bör jag köpa aktier som går bättre än index. Säkert lättare sagt än gjort, men den här strategin hjälper mig att byta ut dem som går sämre än index. Sen måste jag "bara" lyckas köpa dem som går bättre.

Om du har orkat läsa ända hit skulle jag vara väldigt glad om du ville skriva en kommentar om vad du tror om min strategi, eller om du kanske har förslag på någon annan strategi?

Blogged with the Flock Browser

7 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
du kan ju alltid placera om dina ppm fonder till de som går plus,om du är nyfiken kolla vilka 17 fonder utav hela utbudet som går plus just nu.
läs i min blogg!

nyborjare sa...

Intresant med de olika strategierna. Tror att det ar sunt att forsoka lara sig mer och mer om att analysera foretages business, management sa att du blir skickligare i att valja bra nya aktier.

Kanner aven att fonder ar bortkastade pengar i avgifter om man inte vill gora det lattare for sig i utlandsplaceringer eller ravaror.

Bryggarn' sa...

Nybörjare: Ja, det gäller att hitta en strategi och en filosofi som man känner att man kan committa till 100%. Annars kommer man inte följa den och då är det inte någon mening med att ha den.

Jag använder fonder för min globala del av portföljen samt för räntebärande placeringar. Men att köpa aktiefonder för svenska aktier är bortkastade pengar om man inte väljer Avanza Zero :)

//Markus

Anonym sa...

Hej!

En bra genomgång du gjort av olika typer av strategier.

Någon typ av strategi bör man nog ha, men själv är jag lite betänksam mot att försöka tillämpa ett upplägg som sedan alltid skall gälla. Det finns ju så väldigt många situationer där man kan vinna på att använda sunda förnuftet och ett slags makrotänk.

Sunda förnuftet sade att börserna var övervärderade 2007 och sunda förnuftet sade att de var förhållandevis undervärderade vintern 2008/2009. Nu har vi ju ännu inte sett slutet på historien, exempelvis skulle börsfallet kunna komma igång igen, men exemplet visar ändå på att man kan göra riktigt stora vinster på att köpa i rätt konjunktur.

Vad jag lite saknar i din strategigenomgång, är möjligheten till rotation mellan olika instrumenttyper/investeringsslag. Under vissa tidsperioder kanske man helt enkelt inte alls skall ligga tungt i aktier, utan kanske i obligations- eller råvarufonder t.ex. Det finns klara indikationer på att man bör följa ett slags rotationsschema och på det sättet "ligger i takt" med konjunkturen.

Att satsa på vad som för tillfället går plus tror jag inte alls på, för risken är stor att man kommer in lagom till att det börjar gå minus istället. När något redan visat sig stiga bra, så är ofta den största delen av uppgången över tyvärr. Därför måste man försöka "se in i framtiden", hur omöjligt det än låter.

1upp2ner

Bryggarn' sa...

1upp2ner: Tack för lång och läsvärd kommentar!
Om man vill rotera mellan olika pappers-slag/råvaror och ligga olika positionerad i olika skeden av en konjunkturcykel så är det ju bara att skriva in det i sin strategi. (Ja, jag tycker att man ska ha den skriftligt).
Det behöver ju inte vara tekniska indikatorer för köp och sälj. Målet med strategin är att man ska ta bort flockbeteende och känslomässiga reaktioner från sitt handlande.

Min strategi kommer ta ut mig från börsen vid en lånsiktig nedgång för börsen i stort eller för en enskild aktie och på så sätt skydda mitt kapital.
Jag kan ligga nästan helt likvid i bistra tider och ganska tungt på aktiemarknaden i bra tider. Dock behåller jag alltid 20% likvida medel.
Att köpa dyrt och sälja dyrare tror jag personligen är bättre än att försöka fånga fallande knivar, men det finns ju inget "rätt" sätt att agera på marknaden. Huvudsaken är att man tror på det sätt man valt och comittar till det.

//Markus

Anonym sa...

Har du slutat att blogga?
Synd detta var en bra & intressant blogg =(

Bryggarn' sa...

Anonym: Jag bloggar fortfarande, men inte i samma höga tempo. Tack för feedback ;-)