onsdag 9 april 2008

Bok: Tankar om aktiesparande

Jag har läst boken Tankar om aktiesparande av Urban Bäckström. Urban har varit både riksbankschef och statssekreterare i finansdepartementet. Innan dess var han även VD för en fonkommissionärsfirma. Killen har helt enkelt en väldigt gedigen bakgrund inom finanssektorn.
Han har skrivit en enkel liten bok om aktiemarknaden och hur det fungerar att spara pengarna där. Boken är bara på 95 sidor, varav 85 står det faktiska innehållet.

Den är enkel att läsa och ger ett nyttigt perspektiv till finansmarknadens uppgångar och nedgångar. Urban skriver också om hur aktiemarknaden är beroende av konjunkturen vilket är intressant. I vilken fas av konjunkturen köper du aktier?
Ett av kapitlen handlar om att "Gamla tumregler fungerar också i den nya ekonomin". Det pratas i perioder (och historiskt väldigt långt bak i tiden) om att den nya ekonomin är här och att man inte kan värdera bolag efter gamla regler. På detta sätt har det pratats sedan 50-talet och det finns inget belägg för att det stämmer. Se bara hur det gick för IT-aktierna när de handlades enligt "den nya ekonomins regler".
Det finns även ett kapitel om diversifiering och hur en portföljs risk påverkas av att utökas med ytterligare en aktie. Allting är underbyggt med statistik och överskådliga grafer.

I slutet finns det 5 sidor med referenser, men jag har inte orkat läsa igenom den listan. Det hade varit bättre om författaren sa: De här 3-4 böckerna tycker jag verkligen att du bör läsa. Det blir mer överskådligt då.

Favoritcitat ur boken: "Aktiemarknaden har förutspått nio av de senaste sex konjunkturnedgångarna" - Paul Samuelson "Science and stocks", Newsweek 19 september 1966.

Boken är intressant, om än väl kort, och jag tycker att jag har behållning av att ha läst den.

Idag handlas NCC exklusive utdelning och i enlighet med teorin sjönk också aktien 21kr (och 25 ören).
Det innebär att jag snart har 21*24 * 0.7 = 352,80 kr extra i min depå.
Dessa återinvesteras givetvis tillsammans med nästa aktieköp.

Det var det för idag!
TTFN
Markus


Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: