tisdag 1 april 2008

Bokslut Mars

Nu är jag tillbaka efter att ha varit borta några dagar. Jag har varit i Stockholm och gjort en turné bland släkt och vänner. Det har varit riktigt trevligt!
Lite shopping blev det också, jag hittade ett par fina skor på rea på Bianco för bara 400kr. Förutom det hittade jag även snygga kallingar. Båda inköpen var välbehövliga, men efter den shoppingen och guitar hero + tandläkare börjar det se bedrövligt ut för ekonomin den här månaden, jag får se hur jag lyckas lösa det.

Nu är mars till ända och det är dags för mig att redovisa hur det står till med mitt sparande.
Mars var inte någon vidare stark månad, å andra sidan inte speciellt svag heller.
Värdet på min portfölj har ökat till 43 224kr
Sparandet under Mars uppgick till 7 875kr
Förra månaden var värdet 36 118kr vilket gör att mina aktier och fonder i praktiken backat 769kr (-2.1%).
Precis som så många andra upplever jag att den riktiga nedgången var i Jan/Feb och att läget stabiliserat sig betydligt sedan dess.
På årsbasis ligger jag nu -5.45% vilket är betydligt bättre än OMX-index som ligger på -11.1%. Det är ju mitt mål att lyckas slå det indexet.

Såhär har mitt sparande sett ut hittills.
Nu börjar grafen att plana ut från sitt exponentiella beteende, det beror på att jag numera kramar ur så mycket pengar som jag kan ur min lön med bibehållen en skön livsstil.
(Klicka för tydligare bild)
Photobucket

Fördelningen av mina tillgångar är enligt nedanstående:
Photobucket

Jag har totalt 24% "likvida" medel. (15% på konto och 9% som jobbet är skyldig mig)
25% är fonder och 51% är aktier.
Samtliga fonder är aktiefonder så jag har de facto 76% aktier.
Jag är nöjd med fördelningen, det är möjligt att lite av fonderna skulle flyttas till räntebärande, men jag låter dem ligga kvar där de är.

Mina aktier är jag väldigt nöjd med, de utvecklas positivt. Fonderna däremot går det lite sådär med. Detta understryker ännu mer att det är dumt att betala någon annan för att göra ett sämre jobb än vad jag själv kan göra.
Nu säger jag inte att jag är mer kompetent än en professionell placerare, det är bara så att mina valmöjligheter är större.
Sen kanske underlaget för mitt konstaterande att mina aktier går bättre än mina fonder är lite väl fattigt för att dra några stora växlar på :)

Hur som helst, jag är väldigt nöjd med Mars och med den riktning i vilket mitt sparande utvecklas.
Nu har jag sparat undan 2000kr på att jag slutat röka, visst är det fantastiskt?

Det är riktigt skoj det här!

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

5 kommentarer:

Anna sa...

Imponerande utveckling!

tinajo sa...

Toppen - och extra toppen med de före detta nikotinpengarna! :-) Jag borde börja hålla någon sådan koll också...

Bryggarn' sa...

Anna: Tackar, det känns verkligen toppen!

Frisk Ekonomi: Det är ju kul att se hur pengarna växer "bara" för att man låter bli att röka :) Är du också före detta nikotinist?

Anonym sa...

Visst är det kul att se sina pengar ha en bra utveckling! Kul att det går bra med sparandet. Ser att vi har liknande mål för år 2008, att nå ca 120 000 kr.

Själv lade jag ribban lite lägre, men det är möljligt att man når över 120k nivån, det ser jag bara som bonus i så fall.

Bryggarn' sa...

Stormrik: Det är superskoj när det går bra! För min del kändes 120k lagom, men den riktiga segern är ju 100k :)
Ska bli kul att se hur vi lyckats mot slutet av året! Kämpa på!