söndag 11 maj 2008

Min privatekonomi

Häromdagen blev min blogg rekommenderad av Jakob. Det gör mig mycket glad att han läser och uppskattar min blogg.
Jakob var (och är) en av mina stora inspiratörer när jag skulle sätta igång med mitt sparande. Han lärde mig att man inte behöver vara snåljåp för att kunna spara sig rik.
Eftersom Jakob har väldigt många fler läsare än jag själv antar jag jag (och har sett i statistiken) att det kan strömma till en hel del nya läsare till min blogg. Jag hoppas att några av er aktiverar RSS-läsaren (t.ex. google reader) och börjar prenumerera på mina inlägg!

En av läsarna efterfrågade i en kommentar mer information om min privatekonomi, inte bara om mina investeringar.
Detta är helt befogat i en blogg som denna, men som min situation ser ut har jag begränsade möjligheter att skriva om min privatekonomi.

Min fästmö och jag har delad gemensam ekonomi. Det innebär att varje månad sätter vi av pengar till ett gemensamt konto för att driva hus, bil, mat, gemensamt sparande osv. Vad som händer med det som blir över (jag tjänar lite mer än henne) är det som jag skriver om här. Det och annat som rör mig.
Det ekonomiska upplägget vi har handlar inte om att jag är snål och inte vill dela med mig av det jag tjänar extra utan det handlar om att min fästmö är väldigt noggrann med att inte leva på någon annan. Hon vill göra rätt för sig och betala lika mycket som jag på allting. Jag har försökt att övertyga henne om att jag visst kan betala mer än henne, men hon vill inte det och det måste jag respektera.

Visst kan jag skriva övergripande om vår gemensamma ekonomi, men för att respektera min fästmö har jag valt att fokusera på det som bara jag själv sköter om och är ansvarig för.
Däremot skriver jag gärna om mina egna idéer kring företagande, investerande, min karriär osv.
Vad jag däremot sett är att på sistone har det verkligen bara handlat om aktier, så jag ska bättra mig och skriva lite om min karriär snart, det har faktiskt hänt lite där under veckan som jag inte har uppdaterat er läsare på.

Jag hoppas att ni tycker att bloggen är intressant även att den inte handlar om matkostnader eller så mycket om t.ex. amortering på huslån.

Nu ska jag ut i solen och skyla axlarna som jag brände igår! :-)

TTFN
Markus


Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
delad gemensam? låter klurigt.
jag och min sambo har helt separat ekonomi,det funkar för oss.

mannen får in sina pengar
mannen betalar sina räkningar
mannen sätter undan sitt sparande
det som blir över används till mat och övrigt.

kvinnan får in sina pengar
kvinnan betalar sina räkningar
kvinnan lägger undan sitt sparande
det som blir kvar används till mat och övrigt.

eftersom vi har 2katter(varsin),betalar vi maten varannan gång.
detta funkar för oss och har så gjort i 3år.

Bryggarn' sa...

Huvudsaken är ju att upplägget fungerar bra för båda parter, sen kan det vara hur krångligt eller okrångligt som helst :)