torsdag 1 maj 2008

Bokslut April

Nu är april till ända och det är dags för mig att redovisa hur det står till med mitt sparande.

Värdet på min portfölj har ökat till 61873 kr
Sparandet under April uppgick till 17949 kr

Förra månaden var värdet 43224kr vilket gör att mina aktier och fonder har gått upp 700kr (+1.6%).
På årsbasis ligger jag nu -1.73% vilket är betydligt bättre än OMX-index som ligger på -9.6%. Det är ju mitt mål att lyckas slå det indexet och det har jag lyckats med hittills.

Såhär har mitt värdet på min portfölj sett ut hittills.
(Klicka för tydligare bild)
Photobucket

Fördelningen av mina tillgångar är enligt nedanstående:
Photobucket

Jag har totalt 14% "likvida" medel. (11% på konto och 3% som jobbet är skyldig mig)
20% är fonder och 66% är aktier.
Samtliga fonder är aktiefonder så jag har de facto 86% aktier.
Just nu ligger jag lite för tungt i aktier tycker jag. Nästa månad ska jag försöka få upp likvida medlen til 20% av totala kapitalet. Jag vill åtminstone ha så mycket där.

Mina aktier är jag väldigt nöjd med, de flesta utvecklas positivt. Fonderna börjar också att återhämta sig något.
Tele2 är den aktie som går absolut bäst, +19.22% sedan köpet. Sämst går det för NCC som är back 29.89%. Å andra sidan delade NCC ut 21kr/aktie och Tele2 har inte haft utdelning ännu (15/5).

Jag är väldigt nöjd med April och med den riktning i vilket mitt sparande utvecklas. Efter den här månaden är jag ganska nära min budget. Jag når inte riktigt upp till den då jag borde ha haft 66.400kr efter april då. Jag hoppas att jag kan göra en extrainsättning när jag får tillbaka pengarna på skatten som kan ta mig upp till budget.

Nu har jag sparat undan 3000kr på att jag slutat röka. Jag hade en tuff helg i Danmark, alla röker där, men klarade mig även genom den persen. Jag är helt klart en ickerökare nu. Visst var jag j*vligt röksugen, men tanken slog mig aldrig att faktiskt ta en cigarett. Det är inte aktuellt.

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

1 kommentar:

Peter (Ett rikt liv) sa...

Ser ju riktigt bra ut :)