söndag 18 maj 2008

Äntligen tillbaka

Det var länge sedan jag skrev nu.
Anledningen till det är först och främst att jag varit på konferens i Oslo, men även att den här helgen har rusat förbi i en massa saker som har behövts göras.

Jo, det hände stora saker i tisdags.
Jag sa Ja till ett nytt jobb.
Erbjudandet jag fick var följande:
 - Samma max-lön, men med större del fast (=mer pension).
 - Något sämre förmåner (har haft bredbandet hemma betalt tidigare)
 - I princip inget resande (värt väldigt mycket för mig).

Förutom detta är arbetsuppgifterna mer spännande, jag kommer ha mer kundkontakt och större ansvar än vad jag har nu. Dessutom kommer jag antagligen inom en ganska snar framtid (1 - 2 år) även ha personalansvar vilket lockar mig.

Tyvärr blev min nuvarande chef väldigt besviken och arg. Mitt nuvarande företag har utan att tänka sig för satt sig i en beroende-ställning till mig och han uttryckte sig i termer av att jag avsiktligen försökte att skada företaget genom att säga upp mig.
Detta är väldigt tråkigt, jag hade hoppats på att kunna få ett snyggt uppbrott, men det verkar inte bli fallet.

Däremot tycker jag att det är konstigt att ett konkurrerande företag kan "köpa över" mig så lätt om jag nu är så viktig. Till råga på allt har jag bara 2 månaders uppsägningstid. Detta borde de ju förhandlat om om jag nu är så viktig.

Det är i alla fall en lärdom jag ska ta med mig om/när jag blir chef. Om jag är väldigt beroende av en enskild anställd så ska jag se till att säkerställa att den i alla fall inte byter jobb så lättvindigt som jag gjort. Jag har ju inte ens sökt jobb egentligen, jag har bara gjort mig sökbar. Det handlar ju om att sätta pris på risken att den anställde försvinner och sedan bedöom om det är värt att ta risken eller betala för sig.

Så, det var de stora nyheterna som jag utlovat. Förhoppningsvis kommer jag numera ha tid till lite frekventare uppdaterande.

TTFN
Marku

Blogged with the Flock Browser

8 kommentarer:

Rikframtid sa...

Hej, jag har just börjat läsa din blogg och fastnade direkt, grattis till det nya jobbet!

Bryggarn' sa...

Tack så mycket! Kul att du gillar bloggen, jag hoppas att jag kan fortsätta att intressera :)

Anonym sa...

Hej där! Kul att ha dig tillbaka! Får passa på att gratulera till nya jobbet. Angående att byta till konkurenter så har jag i mina senare avtal haft en klausul om att jag inte får byta till konkurrerande verksamhet inom ett år efter jag slutar där jag jobbar... Något att tipsa din chef om kanske? =) Trist förresten att han tog det så dåligt. Min chef var riktigt bra på att ta ett så tråkigt besked. All heder åt honom!

Bryggarn' sa...

Hallå!
Ja, en sådan klausul hade nog inte hjälpt honom då jag byter till en helt ny branch. Ja, eller... istället för att jobba internt åt ett företag kommer jag att jobba mer "konsultaktigt".

Bryggarn' sa...

Tack förresten för gratulationerna :) Det går lite snabbt ibland!

Anonym sa...

Hej, nu har jag sträckläst din blogg från början till dagens inlägg. Mycket intressant läsning, särskilt eftersom så mycket stämmer in på mitt liv.

Grattis till nya jobbet! Tråkigt med chefen, var det tryckt stämning på jobbet idag?

Bryggarn' sa...

Hej Göran!
Jag blir jätteglad att du gillar min blog!
Stämningen på jobbet är ok, min chef sitter 40 mil bort. Däremot är det svårt med motivationen!

kontrollerat at gmail dot com sa...

Tjolahopp tjohej!! Grattis!!