torsdag 22 maj 2008

Ny giv från nuvarande arbetsgivaren

Idag hade jag samtalet som jag bävat inför. Det visade sig att jag bävat helt i onödan. Det var inga hårda ord utan ett konkret och faktiskt ganska avslappnat samtal.

Koncernchefen hade uppmärksammat samma problematik som fick mig att vilja söka mig vidare och redan innan jag berättade att jag fått ett annat erbjudande hade han börjat fundera på hur han skulle lösa det.
Det som förvånat mig idag är att jag har inte förstått hur viktig jag är för företaget. Även om det börjat gå upp för mig sedan jag berättade att jag tänkte sluta så har jag ändå inte förstått. Vår koncernchef har gjort en sårbarhetsanalys nyligen där han satt en rating på de anställda. Jag var en av bara 3 anställda inom mitt område som fick fem stjärnor (toppbetyg). Då är vi ändå ca 100 personer där (chefer och anställda gör ingen skillnad).

Givetvis hade de förberett ett väldigt tilltalande erbjudande. Totalt ökar mina förmåner/bonus med ett värde som motsvarar en löneförhöjning på ca 21%. Jag skulle få leda en avdelning som omedelbart rekryterar 4-8 personer (efter behov) och jag kommer få de befogenheter som jag känner att jag har saknat tidigare. Avdelningens roll är extremt central så det skulle vara spännande! Utöver detta slipper jag i princip allt resande.

Det som gör detta extra intressant är just det faktum att vår koncernchef identifierat problemet och börjat tänka ut den här lösningen redan innan jag sagt att jag ska byta jobb. Det innebär att det inte är något fjäsk som är framtaget för att lura mig kvar vilket borgar för att det kan bli riktigt bra.

Så, just nu vänder och vrider jag på saker och funderar på dem ur alla möjliga vinklar.
Det handlar inte bara om löner och förmåner, det är också svårt att släppa ett gammalt jobb när man får ett nytt inom samma företag.
Jag har lite att fundera på helt enkelt. Jag återkommer!

TTFN
Markus


Blogged with the Flock Browser

5 kommentarer:

Gustav sa...

Det är verkligen spännande att läsa alla turer om ditt arbete. Men har du aldrig funderat över vilken inverkan din blogg kan ha på hela processen? Den insatte lär ju relativt lätt inse vem du är.

Bryggarn' sa...

Jo, det har givetvis slagit mig. Min förhoppning är att internet är stort nog för att ingen annan inblandad i processen ska läsa bloggen.
Annars är det snart gjort att gissa vem jag är. Så har bloggen varit skriven hela tiden.

Anonym sa...

Har följt din blogg ett tag. Nyfiken på hur du gör med din jobbsituation. Lycka till hur som helst och fortsätt uppdatera oss :)

Bryggarn' sa...

Dille:
Kul att du följer bloggen! Jag kommer uppdatera så snart jag kan. Helgen var helt galet uppbokad så jag har inte hunnit knappra något alls :)
Återkommer som sagt!

Anonym sa...

Även jag ser med spänning fram emot att veta hur det hela slutar.