måndag 19 maj 2008

Vad vill du ha för att stanna?

Ungefär som rubriken lyder lät min chef idag när jag pratade med honom.
Det var inte bara pengar han menade, jag fick i princip fria händer att komma med ett förslag på organisation samt lön där jag skulle stanna.

Hur ska jag göra nu då?

Jag har 10-15 personer som jag kunde tänka mig att lägga under mig för att jag skulle kunna göra det jag vill med det jag jobbar med. Frågan är: Kommer det göra att jag trivs, eller kommer jag att tröttna igen?
Problemet med mitt nuvarande jobb är att jag har alldeles för mycket ansvar och alldeles för lite befogenheter. Hade jag bara haft mankraft nog hade jag kunnat göra något bra av det.
Ett annat problem är att folk jobbar åt olika håll, alla har sina egna personliga agendor. Jag vill att alla ska enas och jobba mot ett gemensamt mål.
Det är ju egentligen precis detta jag velat. Konstigt bara att det ska gå såhär långt innan det händer.

Hur hade ni gjort?

Jag ser möjlighet att lägga kanske 15-20% till på lönen, få organisera en grupp människor hur jag vill och lära mig att vara chef i en miljö där jag redan känner mig trygg. I och för sig chef över människor jag redan arbetar med idag.

Alternativet är att tillfredsställa entreprenörstarmen, samma lön som nu ungefär, och vara med och starta upp något helt nytt. Det är otrampad terräng för mig och jag är inte 100% på att jag klarar det. Jag vet heller inte hur det skulle se ut i en konjunkturnedgång.

Båda alternativen är attraktiva, jag har ruskitgt svårt att att bestämma mig.
Kom gärna med idéer hur tokiga de än verkar!

/Markus

Blogged with the Flock Browser

12 kommentarer:

Anonym sa...

Aldrig fel att få lite chefserfarenhet! Kan komma tillhands senare i livet om du skulle vilje göra nåt annat.

Admin sa...

Jag skulle ha stannat under de premisserna, absolut. Företaget visar att de är beredda att satsa på dig, och du har chans att visa framfötterna.

Anonym sa...

Jag trodde du hade bestämt dig redan? Du hade ju sagt ja till det nya? Är du inte en man som står vid ditt ord?

Bryggarn' sa...

Casha upp: Chefserfarenhet kan jag få i båda lägena.

Finanskvinnan: De har alltid satsat på mig, men de kör slut på mig samtidigt.

Diversifierad: Du har rätt, jag har skakat hand på nya jobbet och borde inte ens överväga att ändra mig. Däremot öppnas helt plötsligt vägar vilka hittills varit stängda. Jag blir kluven.

Anonym sa...

Markus: Med tanke på vad du berättade om hur chefen reagerat på din avskedsansökan tycker jag inte du borde ha någon tveksamhet alls.

Jag tycker också, som du säkert förstod, att man ska stå vid sitt ord. Så sent som i december fick jag uppleva motsatsen - jag blev erbjuden ett jobb muntligt som jag skulle fundera på. När jag sen tackade ja så hade dom ändrat sig om en central del vilket gjorde erbjudandet ointressant för mig. Jag hade hunnit berätta för släkt och vänner att jag skulle byta jobb så sen var det bara att ringa runt igen och berätta att jag inte skulle det längre... tur bara att jag inte hade hunnit säga något till min chef.

Bryggarn' sa...

Diversifierad: Det är ju helt klart dålig stil att ändra sig, ingen tvekan om det.
Min chefs reaktion är kanske motiverad då jag bokat 5 veckor semester under de 10 veckor som är kvar innan jag slutar och han inte har fått chansen att få in en ersättare. Jag säger inte att jag tycker det är rätt av honom, men min uppsägning var väldigt aggressiv på det sättet. En blixt från klar himmel och 5 veckor semester inplanerad under uppsägningstiden.

Anonym sa...

Markus: Om jag förstått det rätt så kan chefen neka dig semester under uppsägningstiden. Se t.ex. här:

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.156886

En bättre lösning från hans sida än att vara otrevlig.

Bryggarn' sa...

Ja, det hade helt klart varit smidigare. Vi får se, jag hoppas bara att alla är glada i slutet av detta...

Anonym sa...

Markus: Vore jag du skulle jag fokusera mer på att göra vad du tycker känns rätt för dig än att försöka göra annat folk glada.

Din nuvarande chef tycks inte kunna vara glad så vida du inte stannar kvar. Vill du stanna kvar enbart för att göra honom glad?

Sannolikt kan chefen på det andra jobbet fortsätta vara glad även om du ringer och säger att du ångrat dig. Lite besviken så klart, men är han bra så får du ingen utskällning i alla fall. Tveksamt dock om han ger dig en ny chans ifall du skulle ångra dig igen. Jag skulle inte gjort det.

Bryggarn' sa...

Diversifierad: Du har helt rätt, och om jag skulle "dubbelångra" mig förtjänar jag inte en andra chans.
Jag borde känna efter ordentligt vad som känns mest rätt för mig.

Anonym sa...

Hade jag varit du så hade jag krävt oerhlrt mycket för att vara kvar. Säg en löneökning på 30% samt personalansvar, utökade befogenheter etc etc. Skulle de gå med på detta så är det bara att tacka och ta emot. Skulle de inte gå med på detta så har du det nya jobbet som väntar på dig och du behöver inte vara ledsen för nått.

Bryggarn' sa...

Jakob: Jag skulle bli förvånad om förslaget de kommer med är sämre än det du beskriver. Men vi får se. (Läs senaste inlägget för mer info)