onsdag 21 maj 2008

Mogen nog att prata pension?

Idag var jag hos en konsult som min nuvarande arbetsgivare anlitar för att prata pension.
Jag är tydligen en s.k. 10-taggare och har därmed lite större möjligheter att planera min pension.

Vad det hela handlade om var att gå igenom pension och försäkringar för att se att jag hade tryggat framtiden. Vad gäller försäkringar kunde vi se att jag nog borde undersöka om det gick att utöka min hemförsäkring med någon form av olycksfallsförsäkring, i övrigt var mitt dödsfall väl täckt så att min fästmö får det bra. Eftersom jag inte har några barn var det inte mycket att diskutera på den fronten.

Pensionen var inget att anmärka på, vad jag behövde göra var att ta beslut om huruvida jag ville spara i vanlig ITP eller i Individuell ITP. Givetvis vill jag ha makten över att förvalta så mycket av mina slantar som möjligt så jag valde Individuell ITP där jag kan välja mina fonder själv.
Dit kommer drygt 2800kr gå varje månad direkt från min arbetsgivare.
Förutom det är det vanliga ITPK (2% av lönen) + mina 1000kr/månad som ska borga för min framtid utöver det staten skjuter till.

Eftersom jag var dåligt förberedd att välja fonder och att välja förvaltningsinstitut valde jag att stoppa pengarna hos Moderna försäkringar eftersom de är de enda av förvaltarna jag hade att välja på som erbjöd fri flytt därifrån.
Pengarna fördelade jag med 25% Tillväxt, 50% global och 25% Offensiv hedge. Det blir nog bra :)
I samma veva flyttade jag över även min ITPK till moderna försäkringar.

Framtiden ser ljus ut verkar det som :)

På jobbfronten intet nytt idag. Imorgon bitti sätter jag mig på tåget för att åka ner till Malmö och möta min värsta rädsla: Min chefs chef på dåligt humör. Obehagligt.
Jag har alltid sagt om honom att han är super att ha på sin sida, men det är den sista jag skulle vilja bli ovän med.
Guess what, Markus står nog inte högst i kurs där just nu.

Håll tummarna för mig, jag hör av mig från tåget hem!

TTFN
Markus


Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: