onsdag 7 maj 2008

Ratos, SKF och Meda

Ratos backar något idag inför kvartalsrapporten imorgon.
Det verkar som att marknaden förväntar sig en svag rapport. Själv har jag tyvärr för dålig koll på företaget för att kunna göra någon "educated guess".
Di varnade idag för aktien i sin morgon-rekommendation. Enligt Affärsvärlden finns det inte något som kortsiktigt kan driva aktien och den har redan gått upp 28% sedan årsskiftet.
Jag får lite kalla fötter och har lagt in en stop-loss vid 205 kr med säljkurs på marknadspris (alltså så bra som möjligt).

Övrigt idag är att SKF gör sin 2:1 split med återköp vilket i praktiken innebär att de delar ut ytterligare 5kr/aktie. Aktien är för tillfället -3.75kr så den går i teorin uppåt idag.
Meda handlas idag utan rätt till utdelning på 0.75kr och bör därmed backa motsvarande. För tillfället handlas dock aktien 0.25kr över gårdagens stängningskurs.

Vilken fantastisk dag det var för Meda igår, mer än 18% upp!
Mina övriga aktier gick svagt nedåt, men innehavet i Meda lyckades väga upp så att på det hela blev det en uppgång med ca 0.5% på portföljen.

Idag ringde "det andra företaget" äntligen tillbaka. De tycker att mina löneanspråk är väldigt höga men är ändå intresserade av att träffa mig för att se hur vi kan komma överens. Jag är öppen för förslag men ser inte någon anledning till att gå ner i lön, vilket jag också klargjort för dem. Dock kan ju andra förmåner som t.ex. tjänstebil locka, vår nuvarande bil kostar ganska mycket varje månad.

Det var dagens update det.
TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Markus! Jag sitter i lite samma båt faktiskt. Jag sitter och väger hur mycket pengar är värt gentemot trivsel, sysslor och möjligheter.

Jag har fått ett erbjudande om anställning på en firma med mycket sämre förmåner än jag har idag. Kontantlönen dom erbjudit är något bättre, men inte ens nära att väga upp förmånerna. När jag själv beräknade förmånerna, förvisso med goda marginaler så jag defintivt skulle hamna på rätt sida, fick jag fram att jag behövde få 3000 mer i månaden än det bud dom nu givit mig. Dom har förvisso ett vinstdelningssystem också som kan ge upp till 2000 per månad, men eftersom det lika gärna kan ge 0 kronor har jag inte haft med det i beräkningarna utan sett det som just bonus.

Så nu har jag att ta ställning till om jag vill förlora massa pensions- och föräldraförmåner för att få ett jobb med mer utmaningar och större möjligheter att fortsätta utvecklas. Budet jag fått är slutgiltigt.

Bryggarn' sa...

Hallå Diversifierad!
Visst är det en svår sits. Jag har dock inställningen att jag inte vill gå ner i lön, åtminstone inte markant. Det de kan erbjuda är att jag slipper resande och helgarbete vilket helt klart är lockande. Förhoppningsvis är stressnivån lägre. Frågan är dock hur mycket det är värt.

Att gå ner 3000kr i månaden skulle med min lön innebära att ca 75% av årets löneökning gick till spillo.
Å andra sidan måste man ju se vilka andra fördelar och karriärsvägar som öppnar sig, det kanske är värt att göra hoppet.

Som sagt, en riktigt knivig sits!
Sen är det ju det här med LIFO (last in first out) om företaget behöver säga upp. Jag har 5 års anställningstid på det företaget jag är på nu, vilket jag går miste om om jag byter anställning.
Svårt som sagt.

Vi får hålla varandra uppdaterade :)