tisdag 20 maj 2008

Uppdatering i jobbdjungeln

Ytterligare en dag har nu passerat i den arbetes-röra som blivit min vardag den senaste tiden.
Min chef bad mig ju att skriva ihop vad jag ville ha för att stanna vilket jag föresatte mig att göra under förmiddagen idag. När jag försökte analysera situationen och komma på hur jag ville att saker skulle vara insåg jag att det nog var lättare att skriva om varför jag ens funderat på att byta jobb.
Det slutade med en uppsats på drygt 2 A4 där jag beskrev den frustration och den överbelastning jag känt senaste halvåret/året. Jag ska inte gå in i detalj på det här, det blir för långt, men det mottogs väldigt positivt av min chef och han höll med om många av sakerna. Han hade förstått att jag hade mycket på mitt bord, men han hade inte anat hur illa det var.
Jag borde givetvis upplyst honom om det tidigare, men det är inte lätt heller att vara så rak som jag var i det mailet (för det var inte ett bekvämt mail för honom att få) om man fortfarande har för avsikt att bli kvar.

Tydligen tänker min nuvarande chef sätta sig med sin chef för att diskutera fram ett motförslag, för de tänker inte låta mig löpa utan att ha åtminstone försökt att behålla mig.
Jag har inte sagt något om vilken lön eller vilka förmåner jag blivit erbjuden på det nya jobbet, så det ska bli spännande att se vad de klämmer till med.

Det kanske låter kläm-käckt det jag skriver, men jag ska säga er att situationen är inte speciellt angenäm.
3 viktiga läxor har jag fått hittills.

1. Säkerställ att du inte förlorar dina nyckelpersoner allt för lätt.
2. När du ska säga upp dig, gör det inte inför sommaren med semester redan inplanerad, det uppfattas som aggressivt och som att man är fruktansvärt missnöjd. (Detta är min första uppsägning och jag hade faktiskt ingen aning om det).
3. Kommunicera problem i tid, gnäll inte utan var ärlig och kom med förslag på förbättringar.

Punkt 3 ovan var egentligen inget nytt för mig. Det som är nytt är att det även gäller i din kommunikation med din chef. Jag har varit livrädd för att uppfattas som en gnällspik som aldrig är nöjd, vilket nog är helt fel. Jag borde pratat mer med min chef.

Vi får se hur morgondagen förlöper.
På torsdag ska jag träffa min chef och hans chef för att diskutera resultatet, ett möte som jag inte ser fram emot.

Något som är konstigt är att det företaget jag tänkt byta till fortfarande inte har hört av sig. Nya chefen lovade att skriva klart alla papper under fredagen, men inget har dykt upp.

Nåja, det var dagen det.
TTFN
Markus


Blogged with the Flock Browser

7 kommentarer:

Anonym sa...

"3. Kommunicera problem i tid, gnäll inte utan var ärlig och kom med förslag på förbättringar."

Just det här tipset är oerhört viktigt. Har utbildat mig en hel del inom konflikthantering och liknande, ALLTID tas detta som första punkt upp.

Bryggarn' sa...

Ja, och jag brukar vara rak och konstruktiv, men jag uppenbart har misslyckats här :)

Anonym sa...

Jag förstår att situationen inte är angenäm. Jag var i samma sits i januari i år. Gå eller stanna. Först fanns bara att gå. Gå till något som var roligare, passade mig bättre och intresserade mig mer som karriärval.
Men min dåvarande arbetsgivare erbjöd mig en rejäl löneökning (i och med att jag samtidigt skulle bli tillsvidare, inte provanst.) på 25% (!).
Till skillnad mot den löneökning min nya arbetsgivare erbjöd: 3,5%.

Efter noga överväganden valde jag till slut att gå trots skillnaden med motiveringen att lönen ändå inte är allt. Jag kände att varje dag på gamla jobbet var en dag förlorad sett till erfarenhet då jag det var alldeles för inriktat på saker som jag inte såg mig själv jobba med om 5-10 år.

Lycka till med ditt eventuella jobbyte!

Bryggarn' sa...

Patrik: Det var beundransvärt att välja "den rätta vägen". Själv hade jag nog haft svårt att tacka nej till 25%. Jag hade nog funderat som så att jag kunde vara kvar något år med den bättre lönen och sedan försöka hitta något på rätt spår som betalade lika bra.

Men jobb är viktigt, det är inte bara pengar. Så all heder åt ditt val! Hur trivs du på nya jobbet nu då? Blev det rätt?

Anonym sa...

Markus: Jag vantrivdes verkligen på gamla jobbet och vet inte om jag hade stått ut. Dessutom hade inte det extra året göra mig mer attraktiv för den branch jag ville byta till (trots att brancherna inte är helt olika iofs).
Nu trivs jag superbra! Jag har verkligen gjort rätt val känner jag. Jag får arbeta med programmeringsspråk och verktyg som jag känner att jag vill och kan utvecklas i. Det finns väldigt goda förutsättningar för intern utbildning osv. Däremot har jag gått från ett företag med 40 anställda till en koncern med 15000. Rätt stora kontraster, både positivt och negativt förstås.

Jag följer ditt beslut med spänning!

Anonym sa...

Varför inte se fram emot mötet? Du skulle ju trots allt på ett möte där du inte har något att förlora, bara saker att vinna.

Bryggarn' sa...

Patrik: Härligt! Så skönt att det blev rätt!

Jakob: Du har rätt, men situationen är (var) ju prekär samtidigt som jag jobbat med de jag gjort besvikna väldigt länge.