fredag 30 maj 2008

Ny VD för Eniro

Det händer mycket hos bolagen i min portfölj just nu.
Igår meddelades att Tele2 får en ny VD i Harri Koponen efter att Jarnheimer en längre tid velat lämna sin post. Mottagandet på marknaden var ganska likgiltigt och det hände inte jättemycket med kursen (-0.5%).

Idag framgår att Svenska spels förre VD Jesper Kärrbrink tar över Eniro. Marknaden jublar, Jesper är omtyckt och respekterad trots sin unga ålder. Aktien är hittils upp 6.62% hittills idag.
I sin plats på Svenska Spel har Jesper verkligen jobbat med hård konkurrens på internet så han är nog helt rätt kille att föra portalverksamheten vidare. Katalogen ser jag som en döende produkt och slöseri med resurser, det är nog Internet + 118118 Eniro får leva på i framtiden.
Jag tror dagens stora uppgång är lite lättnadsrally över att det äntligen händer något i företaget efter att aktien länge pressats väldigt hårt.

Förutom det verkar marknaden gilla att SAS har fler intressenter på Spanair och aktien klättrar 2.46% idag.

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

Anonym sa...

Själv har jag svårt för Eniro. Vist det går rätt bra för dem och de kommer säkert att göra vinst ett antal år framåt. Men i mina ögon så känns det, i alla fall just nu som gamla, föråldrade och redo för pensionen. När det gäller webben känns det som att konkurrenterna tar allt större marknadsandelar.

Jag mins inte ens när jag själv använde någon av deras produkter, det måste vara flera år sedan. Jag jobbar ju på en skola och de senaste åren tycks kidsen över huvud taget inte använde deras sida, däremot ser man dem dagligen besöka tex hitta.se.

Bryggarn' sa...

Jakob: Intressant iakttagelse. Jag ska inte säga emot, det blir tufft för Eniro. Däremot har de fortfarande katalogen (visserligen med svajande vinster) samt 118118.
Jag tänker ge aktien en chans, extra spännande blev det ju nu med ny VD.