torsdag 12 juni 2008

Följ din strategi...

Nu börjar min strategi att likna något som jag känner mig väldigt bekväm med.
Det har gett att jag har lagt stop-loss på de aktier jag ska behålla och säljorder på de jag ska avyttra.
Jag kommer att sälja mina innehav i NCC, SAS och Eniro.
Det är en hel del pengar jag ligger back i de innehaven men det känns ändå skönt att äntligen kommit till beslutet att avyttra dem, de pengarna kan jobba bättre någon annanstans.

Förutom dessa har jag även lagt en säljorder på mina XACT Bull. Jag vill inte ha den positionen kvar, de pengarna ska in i en aktie istället.

Kvar efter stora rensningen är:
AstraZeneca, Boliden, H&M, SEB, SKF, Tele2.
Samtliga dessa har stop-loss på sig, beräknade utifrån respektive volatilitet. Dessa stop-loss kommer revideras på månadsbasis, allt enligt min nya strategi (Som jag snart kommer presentera).



Blogged with the Flock Browser

8 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande, och en klapp på axeln för att du orkar göra dig av med surdegar och ta förluster. Som någon framångsrik trader sagt: "If you cannot take losses, you'll soon end up taking the mother of all losses".

Du låter dina stoppar ligga kvar en månad. Löper du då risken att ett innehav som utvecklar sig med vinst kan vända och sluta med förlust, eller har du någon vinststopp som kickar in?

För min del använder jag glidande/släpande stoppar; de följer alltså med kursen uppåt eller nedåt beroende på om jag är lång eller kort. På så sätt försäkrar jag mig om att inte ge tillbaka för mycket av en upparbetad vinst. I mina ögon är det lika viktigt att veta när man ska sälja en position med vinst som att veta när man ska skjuat ut sig för att minimer en förlust.

Anonym sa...

Morrn morrn. Några funderingar på vad det blir för nya aktier? Eller ska du öka i aktier du redan har? SCA skulle kompletera din portfölj bra och är, i min mening, väldigt lågt värderad för tillfället.

Bryggarn' sa...

Onsdagsfonden: Alltid lika spännande med dina kommentarer :)

Jag har inte några glidande stoppar, det hade varit det optimala att de följde med upp men aldrig trillade tillbaka (Jag går inte kort).
Jag tror att vi har lite olika tänkta längder på våra positioner, därför bör det räcka för mig med månatlig revision av stop-lossarna.
Stop-lossen flyttas fram 1ggr/månad eller mer om aktien gått upp, men aldrig bakåt. Det innebär, precis som du påpekar, att initialt riskerar jag att aktien rusar något för att sedan falla tillbaka och jag säljer med förlust pga stop-lossen.
Min idé till att ta mig ur positioner är antingen via stop-loss eller att de faller ur via allsvenska modellen. (Se mer i mina kommande inlägg om min strategi).

Bryggarn' sa...

Diversifierad:
För tillfället är jag inte helt på det klara med vart jag ska härnäst. Det blir nog nya positioner snarare än påfyllning.
SCA har funnits i mina tankar tidigare, men jag har då avfärdat dem då de mer och mer utvecklas mot ett dagligvaru-bolag och jag redan hade aktier där.
Aktien borde räknas ungefär som en kombination av H&M och Boliden. Jag ska överväga aktien igen nu när Eniro är ute ur portföljen.

Anonym sa...

Markus: Vet inte om jag håller med dig där. Trä och metall är ganska skilda förutom att det handlar om råvaror. Mellan SCA:s konsumentprodukter och H&M ser jag ännu mindre likheter... Den enda är väl att dom riktar sig till just privatpersoner som slutkund, men det gör väl Astra och Tele2 också i så fall.

Bryggarn' sa...

Jag menade inte att säga att Trä och Metall/Mineraler är samma sak eller att kjolar och blöjor är samma.
Däremot ser jag fler likheter än mot andra sektorer. Jag tycker t.ex. att kombon Boliden/H&M är mer lik SCA än vad t.ex. SEB är om du föstår mig.

Men som jag säger, men Eniro ur portföljen finns en öppning och SCA jag är tacksam för att du tipsade mig om att överväga aktien igen :)

Gustav sa...

Det är märkligt att det skall vara så mycket svårare att sälja än att köpa.:)

Problemet med att försöka gå in och ut på aktiemarknaden är att en stor del av den långsiktiga avkastningen på aktiemarknaden kommer från ett fåtal dagar med extrema uppgångar. Missar man dessa är det svårt att nå en god avkastning.

Bryggarn' sa...

Gustav: Ja, visst är det knepigt!
Och det är svårt/dumt att försöka träffa de där dagarna med extrem uppgång. Med mitt system försöker jag bara att undvika att inte hamna i rasen av aktierna, jag menar inte för den delen att inte vara långsiktig.