tisdag 17 juni 2008

Placeringsstrategi - del 3

Här kommer så den avslutande delen av min investeringsstrategi som den ser ut idag. Den kommer genomgå många revisioner innan den är färdig, bland annat känner jag att det saknas information om hur jag ska agera på signaler om konjunktursskifte etc.
Jag är väldigt nöjd att ha en färdig strategi att luta mig mot. Den speglar väl hur jag vill agera på marknaden och lämnar inte allt för mycket öppet för tolkning.
Bara framtiden kan visa om den är bra eller inte.

Riskhantering

En enskild akite-/fondposition ska aldrig uppgå till mer än 12% av portföljens totalvärde. Undantag för penningmarknadsfonder göres.

Ingen enskild position får någonsin riskera mer än 2% av portföljens totala värde. Detta regleras med stop-loss enligt ovan. (i tidigare inlägg).

Diversifiering
Aktiedelen ska bestå av minst 8 aktier fördelade på minst 5 sektorer.

Fondandelen ska bestå av ca 50% tillväxtmarknader och 50% globalfond (10% felmarginal).

Nya aktier köpes in för ca 4000 - 10000kr för att ”känna på dem”.
Påspädning av kapital i tidigare köp ska ske då de visat på en tydligt uppåtgående trend eller där en sviktande kurs tydligt brutit trenden och är på väg uppåt igen.

Taktik och rutiner

Portföljens innehav och värde ska granskas och redovisas på bloggen en gång i månaden, vid detta tillfälle förs även nytt kapital in i portföljen om sådant finns.

Alla ordrar köp som sälj ska redovisas och motiveras på bloggen. Inlägget ska taggas med köp eller sälj för att det ska vara lättare att följa.

Vid revision mäts även hur väl denna strategi har följts föregående månad, detta redovisas i bloggen tillsammans med analys av innehaven.

Mål på års- eller halvårsbasis följes upp vid nyår och vid junis utgång.

Köp och sälj för hela poster göres enligt modellen att försöka få till så bra kurs som möjligt. Delar av poster handlas med marknadspris som kurs.

Så länge positionerna är mindre än 46.000 sker handel på aktiespar.se

Blogged with the Flock Browser

1 kommentar:

M. Carlsson sa...

Bra jobbat! Jag förstår att det känns fint att ha en färdig strategi, även om man förstås utvecklar den vidare hela tiden. Jag ska försöka komma igång med min egen plan snart.