tisdag 24 juni 2008

Testa din tes

Jag vet att jag har sommarlov, men jag fick lite tid över och tänkte dela med mig av mina upplevelser under den senaste tidens turbulens.
Mestadels handlar det om lugn och trygghet.

Mina stop-lossar har utlöst på löpande band de senaste dagarna. Att Stockholmsbörsen gör en störtdykning har nog inte undgått någon.
Sedan H&M-försäljningen den 16:e har även följande aktier rykt:

Kungsleden den 18/6 för 48.10kr/st
SEB A den 19/6 för 118.25kr/st
SKF B den 23/6 för 98.50kr/st
Boliden den 24/6 för 48.30kr/st.

Idag satte jag mig ner för att se hur kapitalet, och speciellt de aktier jag sålt, har utvecklat sig sedan jag började med strategin.
Nu säger jag inte att 2 veckor är representativt för framtiden, och speciellt inte de här två veckorna, men faktum kvarstår att utan strategi hade jag varit 1424.15 kr fattigare.
Av de aktier där stop-lossen har löst ut är det bara H&M som gått uppåt efter sälj (och det med ynka ca 3%).
Hade jag inte haft någon strategi och tydliga stop-loss så hade jag nog suttit kvar med samtliga av de aktierna och i panik undrat vad jag skulle göra.

Så, jag känner mig väldigt trygg med att veta att mina aktier säljs om det går för mycket utför.
Jag vet inte om min strategi är "rätt" eller ens bra, men bara det att ha en strategi att luta sig emot gör att jag känner mig mycket lugnare i själen!
Jag slipper också sitta och hålla ögonen på kurserna "hela tiden", jag vet när jag ska sälja. Det är skönt!

Åter till sommaren!
TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

12 kommentarer:

Anonym sa...

Strategi och planer gör det möjligt att lämna känslorna utanför placeringarna, eller åtminstone att minska deras påverkan på ens handlingar. Tycker att du visat detta på ett utmärkt sätt, och ger en riktig ryggdunk! :)

Anonym sa...

Kurtaget kommer käka upp ditt kapital. Skapa dig en mer långsiktig strategi & Glöm att lägga tajta stoppar. Det viktigaste är din strategiska allokering av tillgångar. dvs. fördelning mellan tillgångslag aktier,ränter mm. En enkel strategi kan vara att köpa Xact omx och skydda kort i nedgång med Xact Bear. (alt. indexterminer). Vinsten på Bearen återinvesterar du långt. Här är ju även ett bra alternativ att använda belåning med en kassa på 5-10%

Anonym sa...

anonym,

Du har läst Markus plan dåligt. Inte kör han med särskilt snäva stoppar. Courtaget tror jag inte heller han tycker är särskilt jobbigt, då han skyddar sitt kapital och inväntar signaler för nya köp.

Det låter ju jättefint med strategisk allokering av tillgångar, men vad betyder det i praktiken? Ditt exempel med att satsa på XACT OMX och skydda med XACT Bear är väl knappast en strategisk allokering, mer en position. Hur länge ska man hålla den, hur mycket ska man satsa, i vilka marknadslägen håller den? Jag tycker att Markus visat väldigt mycket mer substans i sin plan än vad du gjorde i din kommentar.

Bryggarn' sa...

Onsdagsfonden(1): Tack för ryggdunken, det värmer! Mycket riktigt hjälper det mig att hålla känslorna borta från investeringarna, det har jag märkt av på en gång.

Anonym: För tillfället utgör mitt courtage 9kr per transatktion då jag handlar för minimi-courtage hos aktiedirekt. En snabb sammanställning blir att det courtage jag betalat för att slippa gå ner 1424kr är 45kr. Ett helt ok byte tycker jag. Läser du min plan så ser du att där finns även regler för hur olika tillgångsslag ska fördelas. Se även Onsdagsfondens kommentar.

Onsdagsfonden(2): Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Anonym sa...

Det betyder att du betalt 45/1424 = 3% för att slippa "förlora" pengar, men nästa vecka kan du lika gärna missat en uppgång på samma belopp, sen måste du lägga ytterliggare pengar på att köpa aktier igen.

Med Strategisk allokering menar jag vilka tillgångslag skall man satsa på? Du har valt aktier och det betyder att du sannolikt blir en (relativ) vinnare på sikt.

I mitt första exempel menar jag naturligtvis att man ALLTID ligger i Xactomx (det strategiska valet) och när man känner sig osäker på utvecklingen eller ser en sämre konjunktur garderar man med BEAR under en period. Det svåra här är naturligtvis att tajma en svag börsutveckling...Se bara de senaste månaderna (Det är just på detta du skall utveckla en strategi). Att du eller någon annan kan skapa avkastning med stockpicking är högst osanolikt. Det klarar ju inte ens de flesta fondförvaltarna. Satsa istället på markanden generellt, som jag beskrivit ovan och jag kan garantera att du blir en vinnare på sikt. Kanske inte lika roligt som att leka förvaltare men mycket mer effektivt.

Dock tycker jag att du har en sund inställning i att ha ett tänk bakom dina placeringar, men min erfarenhet säger mig att det aldrig kommer ge dig "en väg ur ekorrhjulet"

Mvh / Anonym

Bryggarn' sa...

Anonym: Skoj att du är med och följer upp! Jag uppskattar och tänker över kritiken du kommer med. Du har säkert rätt att stock-picking aldrig kommer ge en väg till rikedom och det är faktiskt inte det jag är ute efter heller (stock-picking alltså). Däremot vill jag gärna bli "utsparkad" från marknaden när det blir större nedgångar som t.ex. nu. Jag vill inte omsätta några större mängder aktier när börsen är stabilare eller går uppåt utan min förhoppning är att ligga tryggt i mina positioner.
Om du ser i planen så ska jag ha minst 80% av aktiekaptialet i Large Cap som jag tror är trygga långsiktigt.
För att summera: Jag vill inte omsätta massor med aktier utan ligga stabilt när börsen är stabil.
Jag vill däremot inte ligga och samla på mig surdegar som jag aldrig blir av med för att jag inte "kan ta förlusten". Jag reglerar min exponering mot aktiemarknaden på detta sätt.

Anonym sa...

Det finns nog nästan lika många metoder att investera/trada som det finns aktörer. Ingen kan göra anspråk på att ha det slutliga svaret, utan det bästa man enligt mig kan jag göra är att hitta ett koncept som passar en själv, ens egenskaper, mål, riskvillighet och tidsperspektiv.

De flesta aktiefonder klarar av att generera avkastning, det är jämförelseindex de har svårt att slå. Det är det där med riskjusterad överavkastning som de har problem med att uppnå, trots att de ger sken av att de har den förmågan och tar betalt därefter. Naturligtvis beror det på att de alltid är fulltankade med aktier och endast har stockpicking som konkurrensfördel. Där håller jag med anonym om att det inte funkar, och man ser ju t.ex att 4 av 5 sverigefonder inte klarar index.

Min tes är att det viktiga inte är vad och när man köper, utan hur man förvaltar sitt kapital och sina positioner. Att ha bra metod för position sizing (hittar inget lika bra svenskt ord), att veta när man kliver av (p.g.a. förlust eller vinst) och när man kan gå in igen, det är för mig nyckeln till framgång. Förutsatt att det då är anpassat till dig.

Att kunna ta förluster är för mig A och O. Hur kan man annars utnyttja sitt kapital effektivt? Sedan beror det förstås på hur kort eller långsiktig man är när man väljer stop loss, och vilken uthållighet man har att ta förluster eller sitta med is i magen. Det beror förstås också på möjligheten att ta förnyad position.

Anonyms strategi med att alltid ligga lång i index och skydda sig med XACT Bear är intressant. Men även här krävs det inte bara regler för när man ska ta skydd, utan även med hur mycket och när man ska kliva ur skyddet. Det är ju inte så enkelt att avgöra i förväg när börsen är på väg ned, enklare i efterhand... :) Vore intressant att testa en sådan strategi i verkligheten någon gång

Anonym sa...

Håller med! Man måste verkligen kunna komma ur aktier, som inte infriar de förväntningar man har om kursutvecklingen, men kanske skall man inte ha en matematisk formel för det? Dåliga dagar rasar allt och ibland oförtjänt mycket. Här gäller det att stålsätta sig och göra en egen bedömning (även om känslorna blir inblandade). Dock är det viktigt att ha en handlingsplan som du bör agera efter. Helt rätt!

En fördel med mitt förslag på strategi är att du inte hela tiden beghöver realisera/skatta fram sin vinst på det långa innehavet utan du över tid fortsätter att bygga positionen.

Hur mycket skall man vara hedgad? Den frågan får man ställa sig själv varje dag. Här bör man väl arbeta med både ett kort och ett medelångt perspektiv.

Låt mig ta ett exempel ur verkligheten.

Jag tror att det oljepris vi ser idag är en bubbla, som snabbt kan deflata kanske 30% (typ mot 100D/B). Jag ligger kort i oljeterminer och kort i DOW. Allt med hjälp av billiga ETFér som inte kräver några stora pengar.

Dowen kommer sannolikt fortsätta ner så länge oljan ligger på dessa nivåer. jag realiserar denna vinst i omgångar och fortsätter köpa aktier i "kort" olja. Olje priset kommer inte sakta och stillsamt börja falla utan min tro är en kraftig rörelse under en förhållandevis kort tid. Korrelationen på en sån här position är låg och ger en bra Totalrisk samt ett lågt Beta. Sannolikheten att vi över en tid får se stigande amerikanska börser med fortsatt stigande oljepris känns väldigt låg och därmed tycker jag positionen ger en bra risk/Reward ratio.

Mvh / Anonym

Bryggarn' sa...

Anonym: Hade jag varit "man nog" att kliva av positioner på känsla/övervägande helt utan en matematisk formel hade det säkerligen varit att föredra. Nu är det tyvärr så att jag låtit aktier ligga och skrumpna till oigenkännlighet tidigare och det är det jag vill undvika igen. Min modell tar beslutet åt mig. Och egentligen spelar det inte någon roll om det är förändringar i fundamenta eller marknads-påverkan som sänker aktien förbi min stopp-gräns, det är risk och förlustkontroll helt enkelt.

Precis som onsdagsfonden sa i någon tidigare kommentar finns det inte någon "perfekt modell" alla har sina fördelar och nackdelar. Vad jag har tagit fram är en modell som passar mig och som hjälper mig investera i aktier på ett kontrollerat sätt. Den är inte ristad i sten och det är inte omöjligt att jag i framtiden även kommer lägga in hedge-inslag i den, men för tillfället känner jag att jag har nog med att hantera aktierna :)

Mvh
Markus

Anonym sa...

Lycka till med ditt sparande i framtiden då..

Anonym sa...

anonym,

Jag har all respekt för ditt kunnande och du verkar ha genomtänkta strategier. Vore kul att få veta mer om dem, kanske skulle du dra igång en egen blogg, eller hänvisa till den om du redan har en.

Till Markus vill jag bara upprepa mitt beröm för plan och disciplin. Det kan kännas motigt att gå in i en aktie som man tidigare blivit utstoppad från, men visar planen rätt läge är det bara att ignorera den känslan.

Anglerfish sa...

Ok har lagt upp en blogg. Får se bara om jag har tid att sköta den..

http://aktiestrategier.blogspot.com/

Vore roligt om vi gjorde ett länkbyte så man kan få lite besökare också...(?)