söndag 8 juni 2008

Handlingsplan

Idag ska jag börja skriva på en handlingsplan för mitt investerande.
Enligt många böcker/artiklar jag har läst är det väldigt viktigt att man har en konkret plan att gå efter, det hjälper till att hålla känslorna borta ifrån investeringarna och det hjälper en från att följa impulser.
När jag läste artikelserien som jag rekommenderade i förra inlägget identifierade jag mig själv som på steg 1-2 av 4 på vägen mot att bli en duktig förvaltare.
Den här planen hoppas jag kommer kunna ta mig nåot närmare målet.

Dessa punkter ska jag försöka fylla med innehåll:

  • Placeringsfilosofi
  • Inriktning
  • Mål
  • System och modeller
  • Riskhantering
  • Taktik och rutiner
Hur har ni andra gjort? Har ni en nedskriven plan med mål, strategi, entry/exit kriterier osv? Berätta gärna i kommentarerna hur ni tänker kring detta!

Jag återkommer med mer info när jag kommit någon vart :)

TTFN
Markus
Blogged with the Flock Browser

8 kommentarer:

M. Carlsson sa...

Tack för tipset om artikelserien! Den publicerades innan jag blev medlem i Aktiespararna så den hade jag inte läst. Jag är nybörjare på aktier så jag ska söka mer kunskap samt följa ditt exempel och satsa på att sätta upp konkreta mål och strategier för investeringarna. Jättebra tips!

Miss Millionairess sa...

Jag ar tyvarr valdigt kanslomassigt styrd. Ska ocksa ta tag i det hela nu - tack for tipset ;-).

Bryggarn' sa...

Till er båda: Kul att kunna inspirera! Berätta hur det går med era planer!

Anonym sa...

För några år sedan gjorde jag en radikal omställning av mitt sätt att investera och trada. Från att ha styrts av känslor och instinkter till att arbeta efter en tydlig plan och mål. Konkret innebär det att jag numera fokuserar på vad jag gör med en position när jag väl tagit den, inte så mycket på själva beslutet att ta den. Dessutom har jag insett vilken betydelse storleken på positionen har. Det gäller ju att utnyttja sitt kapital effektivt och ha en god riskbalansering.

Min strategi är att följa trenden och stegvis bygga upp position när vi är inne i en tydlig trend.

För mitt hobbyprojekt onsdagsfonden så är signalen om att ta position (entry) något så banalt som att jag gör det varje onsdag i trendens riktning om vi har en tydlig trend.

För varje position vet jag från början vid vilken kurs jag ska stoppa ut mig, alltså vet jag min initiala risk. Dessutom beräknar jag också dagligen fram en nivå där jag avyttrar med vinst. Om jag avyttrar så finns alltid chansen att ta ny position.

Den initiala risken bestämmer också hur mycket jag satsar per position. Varje position får innebära en maximal initial risk på 2,5% av kapitalet

Bryggarn' sa...

Onsdagsfonden: Tack för kommentaren, det är väldigt intressant att höra om hur du tänker.
Hur bestämmer du risken på en position? Är det per pappers-slag eller per enskild position?

Säg att du har 100.000kr och vill ta en ny position. 2.5% av kapitalet är då 2500kr. Detta är din maximala förlust.
Gör du något i stil med:
Penningmarknadsfond = risknivå 1, positionsstorlek 20*max förlust = 50.000kr (max 5% back på positionen)
Aktie på t.ex. First north = risknivå 10, positionsstorlek 5*max förlust = 12500kr(max 20% back på positionen)..
Eller har du något annat sätt att låta risken bestämma positionens storlek?

Jag tänker nämligen i liknande banor för min strategi...

Anonym sa...

Det är per position, jag behandlar alla positioner lika med avseende på risk. Den initiala risk jag tar är lika med skillnaden mellan ingångskurs och första stop loss. Säg att jag köper Ericsson för 74 kr, och räknar fram en första stop loss på 69 kr. Den initiala risken blir alltså 5 kr. Om jag har 100.000 kr i kapital och vill riskera max 2.5% i en position så innebär det att jag kan köpa 500 aktier (2500/5).

Min beräkning av initial stop loss gör jag baserat på volatiliteten. Ju högre volatilitet desto längre avstånd till stop loss, och det gör också att jag kommer att kunna köpa färre aktier eller kontrakt.

Bryggarn' sa...

Onsdagsfonden: Väldigt intressant att läsa om hur du tänker angående stop-loss och volatiliten och att du sen räknar baklänges hur stor din position får vara.
Tackar för förklaringen!
Kan du inte skriva ett inlägg på din förträffliga blogg om vilken modell du använder för att beräkna stop-loss utifrån volatilitet etc? ;-)

Anonym sa...

Åhh, jag ber! :)

Självklart ska jag försöka uppfylla din önskan, och jag ber att få returnera berömmet genom att uttrycka min uppskattning av dina inlägg likväl!