söndag 1 juni 2008

Bokslut Maj

Så var maj slut och juni har tagit vid.
I den underbara sommarvärmen har jag gått in för att bespara min lekamen en allt för elak bränna. Detta tillfälle passar ypperligt för att sammanställa månaden som har gått.

Värdet på min portfölj har ökat till 69.605kr
Sparandet under Maj uppgick till 6850 (+1000kr IPS)

Förra månaden var värdet 61873 vilket innebär att mina aktier och fonder har gått upp 882kr (ca 1.4%)
På årsbasis liggre jag nu +0.05% vilket är en klar förbättring mot -1.73% förra månaden. OMX-indexet som jag mäter mig emot slår jag med råge då det ligger på -7.7% för året. Totalt sedan jag började spara pengar ligger jag -4.23%.

Enligt budget borde mina tillgångar uppgå till 73.100kr så jag ligger nästan 3495kr efter. Som sagt tror jag att detta kommer lösa sig, om inte tidigare så när skatteåterbäringen kommer. Hoppas att det inte blir ett tokras på börsen bara, det skulle rasera mina möjligheter att nå målet.

Diagrammet över värdeförändring för portföljen ser ut såhär:
Nu börjar det bli så bred bild att jag funderar på att kasta om axlarna.
(Klicka för större bild)

Photobucket

Fördelningen av mina tillgångar ser ut såhär:

Photobucket

Som jag skrev förra månaden ville jag öka andelen likvida medel i min portfölj. De låg vid förra månadsskiftet på 14% och målet var att höja dem till ca 20% den här månaden. Det har jag lyckats med och summan fordringar och likvida medel är nu 21.25%. Jag är nöjd med fördelningen som den ser ut nu.

Månadens raket är Meda som lämnade en kanonrapport. Aktien har gått upp 21% under månaden vilket ju är fantastiskt!
Månadens tegelsten är, trots uppsvinget i fredags, Eniro som tappat 12% senaste månaden. Jag köpte dock den 8/5 så jag har bara tagit 8% av de 12%.

Sedan jag slutade röka den 12 Januari har jag nu satt in 4000 kr i SEB Cancerfonden. Det är verkligen kul att se pengarna växa där.

Det var maj det!
Ha en fantastisk söndag, det ska jag!

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

8 kommentarer:

Poor me sa...

Så du håller dig fortfarande borta från cigaretterna? Bra jobbat!

Bryggarn' sa...

Ja, jag gör ju det! Nuförtiden går det till och med ganska länge mellan de riktiga sug-attackerna!

Poor me sa...

Skönt! Jag kan känna ett socialt sug ibland, särskilt när jag är på fest och alla trevliga människor står ute och röker, men jag har upptäckt att man kan stå ute utan att ha en cigarett i handen. Något fysiskt sug känner jag tack och lov aldrig.

Anonym sa...

så mycket aktier? akta så de inte sjunker...det är fortfarande ostadigt.

Rikframtid sa...

Bra jobbat med rökningen!

Bryggarn' sa...

Anonym: Ja, men jag nettosparar fortfarande ca 10% av portföljen varje månad så den är fortfarande under stark uppbyggnad. Det gör att jag kommer köpa både dyrt och billigt.

Rikframtid: Tackar :) Jag är verkligen supernöjd!

Anonym sa...

Tänk på att om ett stort ras kommer så får du ju mer för dina pengar när du köper. Så ett ras är knappast dåligt när man månadsspar så mycket som du.

Bryggarn' sa...

Jakob: Det var vad jag försökte förmedla men inte riktigt lyckades :)