lördag 7 juni 2008

Avanzadagen

Bättre sent än aldrig heter det ju och i torsdags kväll hade jag äntligen tid att titta igenom föredragen från avanzadagen som hölls 15:e april.

Många av föredragen var väldigt intressanta, men om du har ont om tid vill jag speciellt rekommendera:
C-G Gyllenram & Tony Ugrina
Lars-Johan Jarnheimer
Sven Hagströmer & Mats Qviberg.
Även paneldebatten var intressant.

Sophie Nachemson-Ekwall däremot var fruktansvärt nervös och hade svårt att få fram sitt budskap, det var synd för ämnet är intressant (om hur utländska ägare går in och köper upp svenska bolag). Hon var inte beredd på att få frågor heller utan hade nog tränat in sitt föredrag till punkt och pricka.

En rolig sak var att Lars-Johan Jarnheimer sa att han skulle inte lämna Tele2 (fritt nedskrivet)...så länge inte skorna satt fast i cement så att han var tvungen att kliva ur dem... Jag antar att frågan var av sådan art att han helst hade sluppit den :)
(För er som inte vet har han just sagt upp sig)

Det var otroligt intressant att se hur finansmännen Sven & Mats interagerade och såg på marknaden och affärer. Något som slår mig är att många av de stora finansmännen är väldigt humoristiska och ödmjuka, me like!

C-G Gyllenram & Tony Ugrina är författare till en mängd böcker, bland annat "En aktiespekulants psykologi" som jag har läst och gillade. De nämnde att de för aktiespararnas räkning skrivit en serie artiklar om hur man blir en duktig investerare.
Jag rekommenderar alla att läsa de artiklarna. Det är väldigt intressanta, lärorika och det tar inte många minuter att ögna igenom dem.
Artiklarna finns tillgängliga via nätet på deras hemsida.

Bättre sent än aldrig som sagt och jag är glad att jag tog mig tiden att titta på föredragen!

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

4 kommentarer:

Admin sa...

Varför skriver du inte ut "Sophie":s efternamn också, när du gjort det för alla män? Är det inte viktigt? Själv har jag ingen aning om vilken Sophie det syftas på så det hade varit intressant att veta.

Bryggarn' sa...

Finanskvinnan: Givetvis är det lika viktigt. Anledningen var att hennes namn var så knepigt och jag inte kunde klipp-o-klistra. Jag tänkte att folk skulle följa länken till avanzadagen för att se listan av deltagare.
Ledsen att jag valde den lata vägen, det är åtgärdat nu :)

Admin sa...

Markus: Jag förstår! Tycker det är himla bra med dessa Avanza- och Nordnettillställningar som arrangeras där man kan se proffsen även i efterhand. Smart av dem att filma.

Bryggarn' sa...

Ja, de är verkligen tokbra! En riktig inspirations-injektion!