lördag 22 mars 2008

Bok: En Aktiespekulants psykologi


Först av allt vill jag passa på att önska mina kära läsare en riktigt glad påsk! Jag skickar med en variant av påskharekatten som hälsning :)

Jag har läst boken "En aktiespekulants psykologi" av C-G Gyllenram och Tony Ugrina.
Boken är skriven på ett skönlitterärt sätt och handlar om en kille som heter William som drömmer om att bli en stor finansman. Boken utspelar sig över flera år av hans liv, och börjar ungefär när han har 10.000kr som student och går lång i ett tillväxtföretag som inte når upp till förväntningarna.
Boken belyser på ett bra sätt många av de vanligaste fällorna folk går i när de spekulerar på börsen;

  • en övertro på sin egen förmåga att förutse kurser,
  • att man "gifter sig" med förlustaffärerna,
  • att man låter känslor avgöra istället för fundamenta och analys,
  • att man skyller sina dåliga affärer på andra,
  • att bli helt blind för riskerna,
  • att handla aktier för lånade pengar och bli överbelånad
... osv...

Boken är helt okej, om än lite väl förutsägbar. De har på ett helt ok sätt beskrivit den ångest och vånda som uppstår hos en spekulant som just sett hela ens kapital försvinna. Det är intressant att läsa om det högmod som uppstår hos huvudpersonen efter ett par lyckade spekulationer.
I slutet av boken skriver författarna lite om målen med boken och de ger även en hoper med läs-rekommendationer för den som vill läsa mer och Börs och psykologi.

Jag är inte överväldigad av boken, men jag tycker att den är helt klart läsvärd och den gav mig ett par tankeställare. Det var absolut inte "waste of time".

Det som skrämmer mig är att det faktiskt finns människor som vägrar att studera aktiehandel och börslivet innan de börjar investera. Jag är ingen fena själv, men jag har alla ambitioner i världen att lära mig så mycket som möjligt. Det gäller att vara ödmjuk inför saker man ger sig in på och se till att lära sig så mycket som möjligt.

Jag har gett upp på SHB nu, jag har ju redan NCC och med bostadskrisen i åtanke borde jag nog inte ha aktier hos både långivare och de som bygger. Istället satte jag upp TeliaSonera på min "att köpa"-lista. Jag tycker att de fick oförtjänt mycket stryk av rapporten. Utöver det ger de en riktigt fin direkavkastning i år (4kr/aktie). Det är ett väldigt stabilt företag som jag gärna har som en av grundbultarna i min aktieportfölj. Ett köp här skapar ytterligare diversifiering vilket jag fortfarande behöver jobba på.
Förhoppningsvis kommer Lars Nybergs besparingspaket göra riktig magi för lönsamheten framöver så att kursen kan pressas upp. Jag tror helt klart på bolaget.
Jag la in en köporder på 45kr på en gång. Vi får väl se när den går igenom.

TTFN
Markus
Blogged with the Flock Browser

3 kommentarer:

Fembarnsfarsan sa...

Hej Marcus! Ville bara meddela att Fattigpappan är nedlagd efter att någon publicerat mitt riktiga namn utan mitt tillstånd. Beslutet om framtiden för Fattigpappan togs alltså av någon annan. Må han vila i frid.

Jag fortsätter dock att följa din blogg. :)

Poor me sa...

Jag borde också börja läsa lite litteratur. Just nu förlitar jag mig på artiklar och grejer jag hittar på nätet. Fast med tanke på hur velig jag blir när det är dags att köpa kan jag lika gärna tillämpa the-dice-man-tekniken.

Bryggarn' sa...

Fattigpappan: Så tråkigt när man inte få välja själv. Det var synd, jag gillade att läsa om dina funderingar och problem.

Poor Me: Jag vet inte om det hjälper mot veligheten, men det är intressant i all fall! :)