fredag 21 mars 2008

Gårdagens intervju


Gårdagens intervju gick jättebra. Jag fattade tycke för killen från företaget på en gång. Han var trevlig, rak, ärlig och ingav stort förtroende. Han hade precis bytt jobb och jobbade nu som affärsområdesansvarig i Sverige, men han ville ha lite verklighetsförankring och träffade fortfarande kandidater i Linköping.
Företaget har inte annonserat ut någon specifik tjänst utan söker kontinuerligt folk. När de får in någon bra person på intervju så anställer de.

Samtalet pågick i ca en timme och jag frågade om detaljer om företaget och han om mig.
Den divisionen som finns i Linköping arbetar uteslutande med konsulting. Både jag och han som intervjuade mig kände att det nog inte var helt rätt för mig att sitta som mjukvaruutvecklare. På senare tid har jag gått mer och mer från tekniken och mer och mer åt ledarskapet. Han hade gärna sätt mig som en av deras konsultchefer, där skulle jag coachat och hjälpt ett team om ca 20 konsulter. Just nu finns däremot inte någon sådan position ledig.

Jag berättade att jag behöver ha en känsla för helheten, att jag behöver se nyttan med det jag gör. Jag är van att arbeta med helikopterperspektiv. Att bara ta en liten del av en helhet som jag ska jobba på gör att jag känner mig frustrerad. Ser jag inte affärsnyttan av det jag gör så blir jag snabbt omotiverad.
Troligt dock är att man som ny konsult (om jag nu skulle ta en sådan tjänst) bara blir tilldelad en liten bit av ett stort projekt. Å andra sidan får man ju suga åt sig helheten via projektledaren antar jag.

Som sagt, det var ett jätteintressant företag med stabila finanser och fulla orderböcker som jag gärna hade jobbat för, men jag tror inte att vi var för varandra. Åtminstone inte just nu.
Jag sa att om jag blir erbjuden en tjänst där så vill jag att min agenda är klar för åtminstone första halvåret så att jag vet vad jag ska göra och att jag inte blir sittande utan händerna fulla.

Men jag tror inte att de kommer erbjuda mig en tjänst. Konsultbranchen har generellt för platta organisationer för att kunna passa in mig riktigt.

Hur som helst så var det otroligt lärorikt att få bli intervjuad för ett jobb såhär. För att inte tala om smickrande. Men i och med att jag har ett bra jobb redan så tror jag inte att jag kommer byta till detta utan ordentligt påökt.

Glad påsk allihopa!
TTFN
Markus

P.s. Jag har bestämt mig att jag ska få guitarr hero av mig på onsdag efter jag har varit hos tandläkaren. Det får bli min present till mig för att jag är duktig och går dit :) D.s.

Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

mydyingride sa...

Vad spännande! Väldigt roligt att de visade ett sådant intresse! Trist att det inte var drömjobbet men kanske ändå lite skönt att bara suga åt sig och känna sig eftertraktad och bra!

:)

Om jag inte minns fel var det Steve Ballmers plats du ville sitta på när vi pratade en gång för... tio år sen? Hehe.

Bryggarn' sa...

Hehe, ja... Jag har ju alltid haft ganska blygsamma mål :)