onsdag 26 mars 2008

Prisa Gud - här kommer skatteåterbäringen


Först måste jag ju berätta för er alla att detta är det hundrade inlägget på min blogg. All anledning att fira!! Och inlägget handlar också om en anledning att fira :)

Jag kikade, som jag sa att jag skulle, förbi hos min nyblivna vän skatteverket nyligen... Eftersom jag har huslån och inte jämkar samt pensionssparar så hade jag räknat med att få tillbaka helt ok på skatten... och det fick jag! Närmare bestämt 20.703kr.
Det är inte så svårt att förstå varifrån pengarna kommer egentligen.
Jag har betalt 50.000kr i ränta förra året. Det innebär att jag får tillbaka 15.000kr där.
Jag pensionssparade 9.500kr förra året, där får jag tillbaka ca 4.750 iom att jag är högskattebetalare.
Resterande tusenlapp vet jag inte riktigt, det kanske är att jag skött mig bra :)

Fantastiskt med ytterligare 20.000kr. Jag har inte riktigt hunnit fundera över vad jag ska göra med dem ännu, men något bra ska de gå till...
Egentligen finns det fyra alternativ: Sparande, Hemmet, Bröllopet eller Semestern.
Det går ju att dela pengarna också förstås.
Enligt mitt första inlägga på bloggen ska dessa pengar gå till semesterkassa, det kanske är det jag borde ha dem till.
Vad jag än kommer använda dem till blev jag väldigt glad. Jag hade räknat med något under 15.000kr i år, men så blev det nästan 21.000 istället!! Wohoo!

Mina kollegor i ekonomibloggarvärlden (långt ord) skriver om K4-blanketten hela tiden för redovisning av fond-/aktieaffärer, men jag har mina affärer förifyllda. Det var ju inte mycket affärer att skryta med jag gjorde förra året, men jag vill ändå lära mig. För tillfället står de under punkt 81 förlust fondandelar samt i punkt 54 Vinst fondandelar.

Om jag har fått siffrorna förifyllda, behöver jag ändå fylla i K4?
Tacksam för hjälp!

Nu ska jag lira lite Guitarr Hero!
TTFN
Markus

För den som känner igen titeln på inlägget men inte kan placera den så är det vad Broder Tuck säger i Robin Hood varje julafton ;-)

Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

Gustav sa...

Det är bara fondaffärer som kan ha förifyllda belopp. Aktieförsäljningarna måste du alltid själv redovisa på nämnda blankett. För övrigt tycker jag att alla banker bör erbjuda en gratistjänst för aktiedeklaration där samtliga försäljningar under fjolåret automatiskt sammanställs på en K4-blankett.

Bryggarn' sa...

Toppen! Tack så mycket för infon!
Under fjolåret sålde jag inte några aktier så då behöver jag inte bry i år :)
Det känns ju naturligt att en sån tjänst skapas. Där man trycker på en knapp och får sin K4 som en PDF redo att skrivas ut eller klipp o klistras in på webben!