onsdag 5 mars 2008

Högkostnadsskydd för tandvård

Brush your teeth dude!Precis som Diversifierad påpekar i kommentarerna till förra inlägget (tack för tipset!) finns det planer
på ett högkostnadsskydd för tandvård. Jag har nog läst om det tidigare
med det har fallit i glömska.
Jag började med att uppdatera mitt tidigare inlägg, men det blev så mycket att det får ett alldeles eget inlägg istället.

Jag hittade denna bra sammanfattning på regeringen.se
(Jag har (eller hade) en läsare som blir arg om jag kopierar information från andra sidor, så jag ber om ursäkt för att jag gjort det redan från början)

Sammanfattning

Utredningens uppdrag är att
föreslå ett nytt tandvårdsstöd för vuxna. I slutbetänkandet lämnas förslag om de tre delarna i det nya stödet: en tandvårdscheck, ett skydd mot höga kostnader och stöd till abonnemangstandvård. Tandvårdschecken föreslås vara 300 kronor vartannat år till personer 30-74 år och 600 kronor vartannat år till personer 20-29 år respektive 75 år och äldre. I skyddet mot höga kostnader lämnas ersättning med 50 procent för kostnader, baserade på s.k. referenspriser, mellan 3 000 och 15 000 kronor och med 85 procent för kostnader över 15 000 kronor. Tandvårdsstödet föreslås träda i kraft den 1 juli 2008. Utredningen lämnar även ett flertal förslag som syftar till att utveckla den statliga styrningen av tandvården, utveckla tandvårdsmarknadens funktionssätt samt stärka patientens ställning.

Här finns mer information:
Sveriges Radio (2007)
Dagens nyheter (2008)
Statens offentliga utredningar (2007)

Prisjämförelser hos försäkringskassan

Det verkar alltså som att det bara är att bita ihop (ha, ha) tills efter 1:a juli, sen blir det billigare. Inte så konstigt att det var ganska lätt att få en tid hos tandläkaren just nu då :)
Undersökningen kommer jag ändå att gå till, det handlar ju inte om några jättesummor och sen har jag gott om tid att hitta bra och billig tandvård för själva behandlingen.

Blogged with Flock

1 kommentar:

mydyingride sa...

Där ser man. :) Bra att veta för en som inte heller varit hos tandläkaren på länge. Jag är inte rädd... bara lat.