onsdag 5 mars 2008

Möjlig tugga av sparkakan

Scared kitten Jag tillhör den skaran människor som har tandläkarskräck.
Detta har gjort att jag varit väldigt slarvig med att gå till tandläkaren de senaste åren. Nu känner jag att det verkligen är dags att ta mig samman och gå dit.
Den största anledningen till att jag tycker att tandläkaren är obehaglig är att bedövningen aldrig riktigt tagit på mig när jag har borrat, så jag har legat med smärta varje gång och trott att "det är väl så bra det blir med bedövning".
Sist däremot fick jag en tandläkare som gav sig fasen på att jag inte skulle känna något, det tog 5 sprutor och 30 minuters väntan innan det resultatet var uppnått, men det funkade.

Igår tog jag mig samman och mailade till en tandläkare för att boka tid och höra mig för om det fanns några "starkare grejer" man skulle kunna få.
Svaret jag fick var att det var samma medel som sist jag var där, men att det inte alls var ovanligt med patienter som kom 30 minuter före behandlingstiden för att få sprutorna eftersom det tar tid för det att verka.
Att ingen sagt detta till mig på de snart 30 år jag har varit rädd för tandläkaren kan jag inte fatta!

Hur som helst. Nästa borrning (ja, för det kommer det bli) ska jag vara ordentligt drogad!
Jag har bokat tid den 26 mars för undersökning.
Min gissning är att det inte står något vidare till i min mun och att summan för totalrenoveringen kan uppgå till så mycket som 20.000kr. (jag gnisslar tänder, har bitit av en krona, behöver säkerligen dra ut visdomständer och har nog vanliga hål också så det är nog inte orealistiskt).
Förhoppningsvis kan jag ändå nå upp till de 120.000 kronor som jag har som mål för i år, men det blir ju ytterligare lite tuffare när tandläkaren tar en så stor tugga.

Vi får se, jag håller er uppdaterade!

TTFN
Markus

P.s. Idag kollade jag aktie- och fondkurserna igen, vilket jag inte ska... Jag kände genast att pulsen gick upp över hur mycket de gått ner de senaste dagarana... Nu får det vara färdigtittat :) D.s.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Markus! Du har väl inte missat att det kommer ett högkostnadsskydd för tandvård vid halvårsskiftet? Mina stackars tänder går och väntar på att det ska träda i kraft...

Bryggarn' sa...

Åhåååå! Det hade jag ingen aning om! Då ska jag se till att uthärda fram tills dess!
Tack så jättemycket för tipset, nu ska här googlas!

Anonym sa...

Ja, googla på. Jag är inte säker på att det är klubbat och klart än, men det finns åtminstone ett färdigt förslag. Skriv gärna mer detaljer när du googlat klart så slipper jag googla själv när det börjar närma sig. ;)

Anonym sa...

Ujuj...känner igen det där. En gång fick jag en tandläkare som inte ens brydde sig, kunde knappt gå hem eferåt för att det dunkade i käkarna...

Ett tips: betygsätt din tandläkare på http://www.tandtaxa.se

Anonym sa...

Hmmmm. Jag har inget konto men skrev mit namn i det förra inlägget, men då kunde man inte spara och var tvungen att ta "Anonym"?
/Anders Nilsson

Bryggarn' sa...

Anders,
Tackar för tipset om http://tandtaxa.se.
Jag läste även att Försäkringskassan har satt upp en hemsida med jämförelsepriser för att folk inte ska bli lurade. Här hittar du den.

Fembarnsfarsan sa...

Brr... Jag tycker bedövningen är värre än själva behandlingen. Jag har aldrig haft bedövning, förutom vid rotfyllning och utdragning. Knappt ens då.

Per Penning sa...

Hellre en kula för pannan än tandläkaren. ;)

Ändå masar jag mig dit varje år, samt en runda till tandhygienisten.