måndag 24 mars 2008

Utgifter Mars

Som jag sa i Utgifter Februari tänker jag varje månad sammanställa min ekonomi i tre steg.
Här kommer det första av dem:

Hur har jag gjort av med pengar den gångna månaden?

Som alltid gav jag mig 3000kr att leva på denna månad.
Den här månaden är den första som jag rest till Malmö varje vecka. Detta har dragit upp äta-ute-kostnaderna iom att jag inte har kunnat ha matlådor de dagarna. Detta kommer jag få tillbaka på traktamentet senare, men det är ändå pengar som går åt av de 3000 kronorna.

Ungefär såhär har pengarna gått åt:
"En friskare": 174kr (För förklaring av "En friskare" se Per Penning)
Kortavgift Visa: 250kr
Hygienartiklar: 353kr
Mat: 123kr
Kontanter: 500kr (Troligen mestadels mat)
Kläder: 646kr
Summa: 2046kr

Kvar på kontot nu har jag 813.50kr vilket innebär att det bara är 140.50kr som jag inte vet var de är. Jag har inte någon ambition att ha koll på varenda krona heller så det är helt ok.
Denna månad är det Hygienartiklar och Kortavgiften som är engångsutgifter som inte kommer tillbaka på ett tag, men sådana kommer jag nog ha varje månad.

Att leva på 3000kr är inga problem alls, men jag kommer inte ändra nivån. Dessa är helt ok att göra slut på om jag känner för det. Jag vill inte snåla värra än såhär.

Utöver detta har jag tagit ca 350 kr från mitt spenderarspar (där jag lägger undan 800kr/mån för presenter, julklappar etc) för att köpa påskägg till min fästmö. Det är hon värd! :)

Något som jag lagt märke till är att jag lägger mer pengar på kläder nu när jag har koll på mina slantar än vad jag gjorde tidigare. Eller så är det bara att jag varit i en period där jag behövt mer kläder, jag vet inte.
Jag har också märkt att jag längtar mer efter saker. Sådant som man vill köpa, men som man inte springer iväg och köper på en gång. Det är en härlig känsla!

För att summera så har Mars gått riktigt bra och jag kan skjuta till 813kr till månadens sparande.
Nästa månad får jag 3000 nya friska kronor att sprätta. Härligt!

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

Rakel G sa...

Ditt matkonto är ju väldigt litet! Får du gratismat någonstas eller är du kanske en mästare på att laga billiga rätter? I så fall tar jag tacksamt emot något bra recept :D

Bryggarn' sa...

Hejsan Maja!
Jag är ldesen, men jag måste nog göra dig besviken här.
Jag redovisar bara min egen del av ekonomin i bloggen. Den delen av ekonomin som är gemensam med min fästmö visar jag inte här.
Där ligger också den stora delen av matbudgeten. Vi köper gemensamt mat och har matlådor varje dag, det är alltså bara när jag äter ute som det syns i blogg-ekonomin.

Mvh
Markus