tisdag 25 mars 2008

Sparande Mars


Är det inte fantastiskt. Nu har jag gått en hel vinter och längtat efter att det ska komma lite snö så att jag kan få gå ut och grilla korv och åka pulka, eller åka skridskor och dricka varm choklad, sen när snön väl kommer så vill jag inte veta av den. Nu vill jag bara ha sommar! Wierd...

Här kommer hur som helst del två av min månadsredovisning: Sparandet för Mars månad
Den här gången har en ny kategori tillkommit i min redovisning, nämligen fordringar.
Anledningen till detta är att jag när jag reser med jobbet försöker att omsätta så mycket pengar som möjlighet på mitt Diners Club-kort för att få Eurobonuspoäng, (se här).
Under Mars har jag betalt alla mina tågresor med det kortet och räkningen kommer i slutet av månaden med 10 dagars betalningsvillkor. Detta innebär att företaget är skyldig mig en bunt pengar fram till den 25:e april när jag får igen dem.
I och med att dessa fordringar är relativt säkra (och säkert har bättre avkastning än börsen i och med att de inte går back :P ) så tar jag med dessa i min redovisning som tillgångar.

Mars blir ytterligare en riktigt bra spar-månad, jag börjar få upp känslan och smaken för det här :)
Totala sparandet den här månaden uppgår till 7204 kr.
Dessa är fördelade såhär:

IPS 1 000.00 kr
Cancerfond* 1 000.00 kr
Likvid 1 000.00 kr
Ökade Fordringar
3 975.00 kr
Aktier 229.00 kr

Det känns helt fantastiskt att kunna spara såhär mycket varje månad, jag fattar inte vad jag gjort tidigare!
För tillfället ligger jag likvid med de pengar jag hade tänkt köpa SHB eller TeliaSonera för, så de 229kr som är märkta till aktier kommer att ingå i den posten när den blir av. Det har inte riktigt varit läge att handla idag :)

Jag överväger att ta med IPS i min månadsredovisning över tillgångar, det är ju ändå ett sparande jag gör. Men jag vet inte riktigt... Jag får fundera på det ett litet tag till.

Ha en fantastisk kväll!
TTFN
Markus

*Om det är någon ny läsare som undrar över varför jag sparar i en Cancerfond så finns hela utlägget här

Blogged with the Flock Browser

3 kommentarer:

mydyingride sa...

Men har du varit ute och åkt pulka? Skridskor kan väl bli svårt kanske. Ta fästmön i handen (om hon mår bra nu) och gör varm choklad och stick till vallabacken eller om ni har något bättre, närmre.

Tänk vad mysigt!

Karriärmorsa sa...

Var har du din aktiedepå om du kan handla för 229:- utan att allt äts upp av courtage?
Aktiedirekt?

Bra sparat! Jag tar också upp min IPS!

//KM

karriarmorsa.blogspot.com

Bryggarn' sa...

KM: Jag har den hos aktiespar.se, men jag köper inte för så lite som 229kr. För tillfället har jag totalt drygt 4400kr som jag ska handla för.
Dock är minicourtaget 9kr hos aktiespar.se så det skulle bara bli ca 5% på 229kr.
Runt 4-5000kr brukar vara ett normalt köp för mig, det är runt brytgränsen mellan minimi courtage och procentsats.