onsdag 26 mars 2008

Tandläkaren

Usch! Då har jag varit där... Till slut...
Vettskrämd, svårtalad och svettig tog jag mig dit i morse. Min fästmö var ett helt fantastiskt stöd och följde med mig och satt med mig i väntrummet tills dess att jag fick komma in.
Mottagningen var faktiskt jättefin och det kändes nästan hemtrevligt där. Jag har nästan bara varit hos folktanvården tidigare och den institutionella känslan där kan ju få vem som helst vettskrämd! Här däremot fick man låna tofflor, fåtöljerna var mysiga och hela känslan var trevlig.
Även om jag tyckte det var väldigt obehagligt så gick på det stora hela över förväntningarna, jag trodde att jag skulle tycka att det var värre än det var.
Jag förklarade också att jag är resistent (eller mindre känslig för) bedövning än andra och det var inget problem att komma tidigare till nästa behandling och få injektionen 20 minuter i förväg. SKÖNT!

Så till domen:

  • Mina tänder är hårt ansatta av tandsten och behöver göras rena.
  • Jag har 4-6 hål som måste lagas.
  • Jag har 0-2 tänder som måste dras ut, beroende på hur många hål som ska lagas
  • Ett av hålen börjar närma sig gränsen till att behöva rotfyllas och måste åtgärdas omgående.
Jag pratade med tandläkaren och sa att jag kände till tandvårdsreformen som kommer i Juli och att jag nog var intresserad av att spara några tusenlappar om det var möjligt. Om har klarat mig 7-8 år utan tandvård så kan jag väl överleva några månader till.
Han förstod det, men framhärdade att vi verkligen behöver fixa den tand som är på väg mot att behöva rotfyllas. Det gick jag med på.
Så, torsdagen den 10/4 ska jag laga ett av hålen. Resten tar vi efter 1/7.

Tandläkaren sa att det mesta med högkostandsskyddet var klart, men att det fortfarande saknades beslut så det är inte säkert att det blir så som föreslagits. Vi får väl se.

Ni som följer bloggen vet att jag nu har gjort mig förtjänt av ett Guitarr Hero till min Playstation 2. Men... Jag var faktiskt så fräck att jag gick och köpte det under min påskledighet eftersom jag kände att jag hade mer glädje av det medan jag var ledig. Men nu är jag i alla fall värd det också :)

Pengar var det också:
Besöket idag: 560kr
Preliminär kostnad för besöket 10/4: 870kr
Guitarr Hero: 699kr

Kanske inte borde räkna med Guitarr Hero... Får fundera på det... Jag hade nog inte fått igenom det som en kostnad för högkostnadsskyddet sen hur som helst... Och då kanske jag inte borde räkna med det...

I kväll ska jag skriva lite om deklarationen... Det ser ut att bli riktigt skoj att deklarera i år :)

TTFN
Markus


Blogged with the Flock Browser

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också tandläkarskräck och har inte heller varit hos tandläkaren på ca 7 år. Jag brukar ha mardrömmar om att mina tänder ska ramla ut. Så jag inser ju att jag måste ta tag i det här med tandläkarskräcken, men det bär verkligen emot.

Bryggarn' sa...

Ja, det är bannemig inte skoj med tandläkare!
Om du har möjlighet så boka en tid efter 1/7, det kan du spara en slant på. Se här

Gustav sa...

Jag älskar när tandhygienisten tar bort tandsten. Smärtan är alldeles precis lagom för att den skall vara skön snarare än skrämmande. Smaken av blod i munnen när hon tränger in under tandköttet är inte dum den heller. Att härligheten sedan avslutas med härligt banansmakande tandputsmedel gör inte saken sämre. :)

Bryggarn' sa...

Gustav: Hahaha! Det uttalandet gör dig både till sadist och masochist. Du plågar mig samtidigt som du beskriver hur du njuter av smärtan :-)

David sa...

Alltså.. Jag håller inte med dig här. Tandvård är verklig friskvård. Om det så innebar att jag var tvungen att sälja delar av mina aktier hade jag gjort allt för att få tänderna fixade, så snabbt som möjligt.

Jag tycker också det är skönt att rensa tandsten, banansmakande tandputsmedel suger dock. Vanligt är gott nog.

Bryggarn' sa...

David: Jag kan hålla med dig om att jag borde åtgärda dem så snart som möjligt, men nu har det gått närmare 8 sedan jag var hos tandläkaren... Om tänderna får vänta 4 månader till spelar ingen större roll för mig. Jag tar det mest akuta och resten får vänta.
Mitt mål är i framtiden sköta tänderna årligen.