torsdag 27 mars 2008

H & M kvartalsrapporterar


För ett tag sedan köpte jag H&M för runt 353kr stycket. Efter det har H&M följt med börsen nedåt och handlades igår runt 338kr. Det är den av mina aktier som gått sämst (-4.4%), men har ändå inte vacklat i min tro på bolaget trots att t.ex. försäljningen vecka 11 inte såg allt för ljus ut.
Idag rapporterar H&M siffrorna för perioden Dec -> Feb.

Jag hann läsa pressmeddelandet innan jag läste artikeln på di.se (som även innefattar analytikernas förväntningar) och slogs av vilka fantastiska siffror bolaget redovisar! En rörelsemarginal på 19.1% och en vinst per aktie på 3:55 för första kvartalet (drygt 1% mot kursen alltså). Bolaget redovisar också en ökning av försäljningen under februari med enastående 24%, jämförbara konkurrenter ökade sin försäljning med 10%... H&M har alltså ökat 140% mer än jämförbara konkurrenter. Eller missar jag något här?!?

Men så ska ju marknadens förväntningar också räknas med.
Analytikernas snittförväntningar låg på ett resultat före skatt på 3 903 Miljoner, H&M levererar 4 057 Miljoner. Analytikerna förväntade sig en försäljning exklusive moms på 19 322 Miljoner, H&M levererar 19 742 miljoner. Vad gäller försäljningsökningen hade analytikerna väntat sig en ökning med 16.7% (mot redovisade 24%).

För att toppa upp en redan riktigt fin rapport berättar H&M att de under kvartal 2 avser att öppna 54 nya butiker och stänga 4... Målet för helåret är 190 nya butiker så de behöver snitta 47.5 butiker per kvartal. Även här över förväntningarna alltså även om den här siffran är mindre viktig på kvartalbasis.

Detta gör att H&M slår analytikernas förväntningar med 3.9% med första kvartalsrapporten 2008 (enligt nyhetsbyrån direkt), detta borde innebära en munter dag på börsen för undertecknad :)

Att ha H&M som en grundbult i den tryggare delen av portföljen känns helt rätt idag!

TTFN
Markus

Inga kommentarer: