tisdag 4 mars 2008

Att inte läsa di.se

Efter Diversifierads försök förra veckan att inte tok-stirra på aktiekurserna hela dagarna gjorde jag ett försök igår.
Jag tittade inte på hela dagen och inte heller under kvällen förrän vid 21-tiden då jag gjorde min dagsrapport över slutkurser för aktier och fonder. (Ja, jag för dagligen in slutvärdena per papperstyp i ett excelark).
Det var faktiskt väldigt skönt och betydligt mindre stressande att inte ha järnkoll på vad som hände under dagen.
Idag har jag inte heller tittat annat än att jag slog upp di.se och läste "börsen väntas gå svagt uppåt i öppningen", sedan dess har jag ingen aning om vad som faktiskt hänt.
Det känns riktigt skönt och jag tror att det här kan frigöra en hel del tid om dagarna och kvällarna som jag kan spendera med min fästmö istället...

Vi får se vad framtiden har i sitt sköte, antagligen kommer jag intensifiera läsandet just innan lön för att lura ut vilka aktier jag ska köpa för mitt sparande, men fram tills dess kommer jag nog ligga lågt med läsningen. Bara föra in slutkurserna varje dag... Om ens det :)

Det är ju som Diversifierad sa ett långsiktigt sparande så enstaka dagars förändringar spelar ingen roll.

Blogged with Flock

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där! Kul att jag lyckades inspirera någon! Det var lite av ett outtalat mål. =)

Och visst är det skönt?! Hittills den här veckan har jag kollat kurserna fyra gånger. En gång en timme efter öppning igår, en gång efter lunch igår, en gång på kvällen igår och en gång nu på morgonen. Känns snarare som att jag tittat onödigt mycket än att jag saknar att ha närmare koll. Fast utan den inledande vita veckan hade det nog kännts tvärt om.

Bryggarn' sa...

Ja, jag övervägde och funderade under förra veckan och igår tänkte jag att jag skulle prova.
Vi är på de-tox du och jag :)

Tackar för inspirationen!

Miss Millionairess sa...

Hm, ja jag forsoker med att halla mig men det gar inte alls nagot bra...