lördag 1 mars 2008

Bokslut Februari 2008

Återigen dags för att summera en månad som gått.
Utvecklingen på börsen den här månaden har faktiskt, allt som allt, varit över förväntan.
Totalt har mina aktier + fonder gått +172kr.
Lägg till det ett sparande på 10 332kr så ser det riktigt bra ut (de andra 1000kr jag sparade är IPS och redovisas inte här).
Ökningen i värde på min portfölj uppgår således till 10 504kr

Såhär ser värdeutvecklingen ut hittills (klicka för att få tydligare):

(De blå staplarna är nuvarande värde, de lila är investerat)
Varde

Det går att utläsa ett tydligt samband mellan antalet sparade slantar och starten av den här bloggen, men det är jag inte förvånad över :) Framöver kommer nog kurvan plana ut till ett mer linjärt samband, det finns ju en gräns för hur mycket pengar jag kan krama ur varje lön. Å andra sidan sett över tiden borde ränta på ränta göra att den återigen blir exponentiell. Men det syns ju först när mitt månadssparande bara påverkar portföljen marginellt och inte med +40% som den här månaden.

Fortfarande så är det Simplicity Indien som ligger som en surdeg i portföljen med -29%.
Totalt ligger portföljen på -9.7%. Vilket är bättre än förra månadens -13.68%.
Detta beror på till största delen på att det inte hänt mycket med kurserna samt att jag "snittat ner" förlusten genom att tillföra drygt 10 000kr.
För året är siffran -5.44% vilket är bättre än OMX som ligger på -9.3%.
Än så länge ligger jag alltså över mitt mål.

För tillfället är fördelningen i min portfölj såhär:
Fordelning
Jag ligger numera betydligt tyngre i aktier än jag gjort tidigare vilket också har varit mitt mål.
Delen aktier kommer att fortsätta växa på bekostnad av andelen i fonder. Likvida medel kommer antagligen även den växa något de kommande 2 månaderna (om inte min bonus dyker upp under den tiden) för att sedan minska igen. Det har att göra med den buffert likvida medel jag håller på och bygger upp.

Jag har fortfarande inte rökt ett enda bloss sedan den 12 Januari vilket jag är otroligt stolt över.
Jag brottas fortfarande med röksuget, men det går bättre och bättre för varje vecka som går.

Så, tack för i år Februari och välkommen hit Mars!
Hoppas att du har med dig glatt börshumör, mycket sol och gott om energi! Det börjar behövas energi såhär i slutet på en mörk och värdermässigt meningslös vinter.

TTFN
Markus

Blogged with Flock

Inga kommentarer: